بازاریابی دیجیتال نیاز یا ضرورت برای هر کسب‌وکار؟

 در ماركتينگ

بازاریابی دیجیتال در دهه گذشته تغییری شگفت‌انگیزی در تمام حوزه‌ها را تجربه کرده است و هر روز تعداد بیشتری از مخاطبان با در معرض بازاریابی دیجیتال قرار می‌گیرند. این موضوع بازاریابی دیجیتال را به بهترین روش برای دستیابی به مشتریان هدف تبدیل کرده است. سؤال اینجاست که چرا بازاریابی دیجیتال روز به روز مهم‌تر می‌شود و آیا این نوع بازاریابی مؤثر است؟ بازاریابی دیجیتال نه‌تنها برای بازاریابان مفید است بلکه برای مشتریان نیز روشی نوآورانه است. برای درک اهمیت بازاریابی دیجیتال بهتر است برخی فواید و دلایل اهمیت این نوع بازاریابی را با هم مرور کنیم.

بازاریابی دیجیتال گزینه‌های مختلفی برای رشد کسب‌وکارهای کوچک معرفی می‌کند.

بازاریابی دیجیتالاهمیت بازاریابی دیجیتال (دیجیتال مارکتینگ) برای کسب‌وکارهای کوچک از این جهت است که گزینه‌های مختلفی برای بازاریابی پیش روی شما می‌گذارد و شما می‌توانید با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارید، به مخاطبان بیشتری با هزینه پائین‌تری دسترسی پیدا کنید. حتی یک دهه قبل هم بازاریابی برای کسب‌وکارهای کوچک چندان کار آسانی نبود. بسیاری از مدل‌های بازاریابی گران و در دسترس نبودند و البته تضمینی هم برای موفقیت آنها وجود نداشت.

روش‌های بازاریابی دیجیتال قابل سفارشی‌سازی و تنظیم است و بنابراین ارزان‌تر هستند. حتی اگر به دنبال عرض‌اندام در بازاری هستید که رقبای قوی از قبل بازار را به دست گرفته‌اند، هنوز می‌توانید حضورتان را در این بازار با هدف گرفتن دسته خاص و کوچکی از مشتریان، محسوس سازید.

بازاریابی دیجیتال و نرخ تبدیل (CONVERSION RATE) بیشتر؛

بازاریابی دیجیتالکسب‌وکارهایی که از بازاریابی دیجیتال استفاده می‌کنند، می‌توانند با استفاده از روش‌هایی ساده نرخ تبدیل را در زمان واقعی تخمین بزنند. نرخ تبدیل مشخص‌کننده‌ی درصدی از کاربران است، که به مشتریان بالقوه و راغب (لید lead) و سپس مشترکین (مشتری وفادار) تبدیل می‌شوند و در پایان خدمات یا محصول را می‌خرند. سئو (SEO)، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی ایمیلی روش‌هایی هستند که نرخ تبدیل بالایی دارند چرا که این روش‌ها کانال‌های ارتباطی سریع و مؤثر با مشتریان هستند.

ترافیک بالای وب‌سایت لزوماً منجر به مشتری بالقوه و مشتری وفادار نمی‌شود. بنابراین دیجیتال مارکتینگ به شما اجازه دسترسی به مشتریان بالقوه محصولات یا خدمات شما را می‌دهد و نرخ تبدیل لید (مشتری بالقوه) بالاتری دارد.

بازاریابی دیجیتال و اولویت حمایت از مشتریان؛‌

بازاریابی دیجیتالموفقیت هر کسب‌وکاری، به پایه‌گذاری محبوبیت و نیکنامی خدشه‌ناپذیر در میان مشتریان بستگی دارد. مشتریان همواره شرکت‌هایی را ترجیح می‌دهند که دچار هیچ‌گونه بدنامی نشده باشد. دیجیتال مارکتینگ روش‌های مختلفی برای برقراری ارتباطی دوستانه با مشتریان برای شما فراهم ساخته است. چه ایمیل مارکتینگ باشد چه بازاریابی اجتماعی، شما همواره می‌توانید برای مشکلات مشتریان، راه‌حل‌هایی ارائه دهید. حتی با استفاده از امکاناتی نظیر چت زنده آنها را با محصول و خدماتتان آشنا سازید. وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی شما، به آسانی می‌تواند به مکان‌هایی تبدیل شوند که مشتریان سؤالاتشان را بپرسند، پیشنهادانی بدهند و بنابراین در سطحی مطلوب با شما ارتباط برقرار کنند.

بازاریابی دیجیتال و ارتباط با مشتریان از طریق موبایل؛

بازاریابی دیجیتال امروزه تمامی وب‌سایت‌ها از طریق موبایل قابل دسترسی و مشاهده هستند. تقریباً اکثر مشتریان به اسمارت فون و موبایل دسترسی دارند و حتی بسیاری از آنها با موبایل دنبال محصولات و خدمات مورد نظرشان می‌گردند. حتی ممکن است در بسیاری از موارد مشتریان برنامه خرید خود را تغییر دهند و از برندهایی خرید کنند که دسترسی به محصولات و خرید راحت‌تر باشد.

بازاریابی دیجیتال و افزایش اعتماد به برند؛

بازاریابی دیجیتال وجود برند و خدمات شما روی پلتفرم‌های مختلف امکان ارزیابی خدمات و محصولات را برای مشتریان در هر سطحی فراهم ساخته است. نظرات مثبت و مساعد مشتریان راضی، می‌تواند کاربران جدید وب‌سایتتان را به مشتری بالقوه تبدیل کند. این روزها تماس از طریق صفحات اجتماعی برای حل‌وفصل مشکلات و مسائل مربوط به محصول و خدمات متداول است. این امر تصویری قوی از برند شما در ذهن کاربران جدید شکل می‌دهد و نرخ تبدیل کاربران به مشتری بالقوه را بالا می‌برد.

بازاریابی دیجیتال و بازگشت سرمایه (ROI)؛‌

بازاریابی دیجیتالبا استفاده از بازاریابی دیجیتال می‌توانید گزینه‌هایی برای تبلیغات و بازاریابی انتخاب کنید که با بودجه شما متناسب باشند. حتی اختصاص بودجه‌ای کم برای یکی از گزینه‌های دیجیتال مارکتینگ، به عنوان مثال ایمیل مارکتینگ، از نظر ارتباط و درگیر کردن مشتری، می‌تواند نتایج خوبی به دنبال داشته باشد. استفاده از تحلیل‌گرهای وب‌سایت (web analytics) نیز در سنجش بازگشت سرمایه برای صاحبان کسب‌وکارها کمک‌کننده است. هرچند وب‌سایتتان ممکن است مستقیماً برای شما سودی ایجاد نکند، ولی می‌توانید نرخ تبدیل درخواست‌کنندگان از طریق ایمیل یا تلفن را به فروش تخمین بزنید.

بازاریابی دیجیتال و هزینه‌ی کم‌تر؛‌

بازاریابی دیجیتالهر کسب‌وکار کوچکی قبل از اینکه به مرحله سوددهی برسد، باید در منابع مالی و زمانی صرفه‌جویی کند. دیجیتال مارکتینگ قلمرو دسترسی شما به مشتریان زیاد ولی با صرف بودجه کم را امکان‌پذیر می‌سازد. می‌توانید استراتژی بازاریابی خودتان را به نحوی برنامه‌ریزی کنید، که از روش‌هایی در حد بودجه‌تان استفاده کنید. اگر تمایل دارید که بودجه‌تان را افزایش ندهید می‌توانید با درست انتخاب کردن بازار هدفتان، تنها مشتریانی را هدف قرار دهید که به احتمال قوی محصول یا خدمات شما را تحسین می‌کنند و می‌پذیرند.

بازاریابی دیجیتال و سود بیشتر؛‌

بازاریابی دیجیتالبا توجه به اینکه در بازاریابی دیجیتال پول کمتری سرمایه‌گذاری می‌شود و بازگشت سرمایه (ROI) بیشتر است، بازدهی و سود بالاتر است. طبق مطالعه‌ای که توسط IPSOS هنگ کنگ و گوگل انجام شده است، در قیاس با روش‌های سنتی بازدهی بازاریابی دیجیتال، 2.8 مرتبه بیشتر است. بازدهی بیشتر همراه با نرخ تبدیل بیشتر بازاریابی دیجیتال، نشان‌دهنده این است که با استفاده از این نوع بازاریابی، کسب‌وکارتان می‌تواند سکه شود. به عبارتی حرکتی سریع‌تر به سوی رشد و پیشرفت داشته باشید.

آینده بازاریابی دیجیتال بسیار درخشان به نظر می‌رسد. با وجود اینکه قبلاً برندها با هم از نظر استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال رقابت می‌کردند، اکنون تمرکز روی رقابت در کل فضای اینترنت است. اکنون زمانی است که برندها سعی می‌کنند با استفاده از روش‌های مختلف، تا می‌توانند مشتریان را تحت تأثیر قرار دهند.

جان سالم به در بردن در چنین رقابت شدیدی تنها با استفاده از خلق و پیاده‌سازی استراتژی بازاریابی که نمایش‌دهنده منحصر به فرد و یکتایی شما باشد و به مشتریان دلیلی برای انتخاب شما بدهد، امکان‌پذیر است.

منبع وب‌سایت technians.com ؛‌

نوشته های اخیر

یک نظر بدهید

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید

بازاریابی اثربخش در شبکه های اجتماعی