بازار هدف خود را چگونه مشخص کنیم؟

 در ماركتينگ

چه صاحب مغازه ای کوچک و نقلی باشید و چه کارگاه تولیدی داشته باشید و چه کارخانه دار باشید، حتما فکرتان مشغول یک مسئله خواهد بود: چگونه مشتری خاص شرکت خود را پیدا کنیم؟! یا چگونه بازار هدف خود را مشخص کنیم؟

همواره هر شخصی که در بازار مشغول بوده، با این سوال اساسی رو به رو بوده است. مهمترین مساله در کسب و کار هم همین است، فروشنده‌ای که محصولش مشتری نداشته باشد، دیر یا زود به ورطه ورشکستگی سقوط خواهد کرد.

شاید با خود بگویید که هر محصولی بلاخره بازار هدف خاص خود را خواهد داشت. اما همیشه اینطور نیست. خیلی از اوقات شما می‌توانید برای محصول خود بازار هدف بسازید یا اصطلاحاً مشتری بتراشید!

در علم جامعه شناسی، یکی از مسائلی که مورد بحث قرار میگیرد، احساس نیاز کاذب و به تبع آن، مصرف کاذب است. یعنی در بازار، تولید کننده ها سعی میکنند در بین مردم نیاز کاذبی را به وجود آورند و محصول خود را که پاسخگوی آن نیاز کاذب است، به مشتریان ارائه دهند. دلیل ایجاد این نیاز کاذب بحثی جدا و تخصصی است که در آینده و در نوشته های بعدی به آن میپردازیم.

اگر به اطراف خود نگاهی بیاندازید نمونه های بسیاری از این نیاز کاذب و محصول کاذب را خواهید یافت. مثلا مچ بندی که تعداد قدم ها و کالری سوزانده شده شما را نشان میدهد. درست است که خودِ وسیله، کاربردی و مورد استفاده است اما نیازی ضروری را برطرف نمیکند و نبودِ آن مشکلی ایجاد نخواهد کرد. یا برای مثال، حسگر اثر انگشت که از گوشی های اپل شروع شد و در حال حاضر در بین بسیاری از شرکت های تولید کننده گوشی همراه مورد استفاده قرار میگیرد، را در نظر بگیرید. حقیقتاً نبودِ این حسگر در زندگی مردم خللی ایجاد نمیکند. اما وجودش هم خالی از لطف نیست.

پس باید به دنبال محصولات و خدماتی رفت که در وهله اول، نو و بدیع باشند. در وهله دوم، حتی الامکان بتوانند پاسخگوی نیازی از مشتری باشند یا بتوانند چیزی را به آنها ارائه دهند که آسایش بیشتری برایشان فراهم آورند. مثلا “زودفود”  عملا هیچ چیز خاصی به بازار ارائه نکرد. هیچ محصول جدید و نیاز خاصی از مردم را رفع نکرد. تنها کاری که توانست انجام دهد اتصال پیک موتوری سراسری با رستوران ها و فست فودها بود. و شبکه ای عظیم از انتقال غذا در سطح شهر را به وجود آورد.

پس اگر به دنبال یافتن مشتری خاصی برای محصولی که دارید  یا می‌خواهید تولید کنید هستید، کافیست اندکی خلاقیت به خرج دهید تا ببینید که چطور مردمی که اصلا تصور نمیکردید مشتری محصول شما باشند، برای دریافت خدمات یا محصول شما صف میکشند.

در اینجا چند نکته را در این مورد ذکر می‌کنم:

برای یافتن بازار هدف خود را جای مشتری بگذارید!بازار هدف

سعی کنید مانند مشتری فکر کنید. اگر شما به جای مشتری محصول خود بودید چه انتظاری از تولید کننده یا بنک دار میداشتید. مثلا اگر در صنعت خوراک و اغذیه مشغول هستید، ببینید که خودِ شما چه نوع خوراکی را ترجیح میدهید؟ آیا دوست دارید غذاهای کشورهای مختلف را تست کنید؟ یا شاید دوست دارید غذا ظاهر هوس انگیزی داشته باشد. یا شاید ترجیح میدهید ظاهر غذا به نوعی بزرگ و اغراق آمیز باشد؟! فلسفه تولید “دبل برگر”ها از همین فرض آخر گرفته شده بود!

یا فرضاً در بازار مسکن، نیاز دارید که اطلاعات محله ای که خانه در آن واقع شده را هم بدانید و سپس تصمیم به خرید منزل بگیرید، سایتهایی مانند zillow.com یا remax.com این نیاز را برطرف میکنند.

برای یافتن بازار هدف نظر اطرافیان خود را در مورد محصولتان جویا شوید!بازار هدف

شرکت های بزرگ و کمپانی های چندملیتی، پروسه ای از سنجش رفتار مشتری را به طور دائم انجام میدهند. انجام پیمایش ها و تحقیقات میدانی، تعامل و مصاحبه با مشتریان. ایجاد باشگاه مشتریان و باشگاه طرفداران، همگی نشان از یک سیاست مشخص دارند. تولید کننده باید بتواند به طور مستمر از احوالات مشتریان خود باخبر باشد تا بتواند خود را با نیازهای آنان تطبیق دهد. نیازهایشان را بشناسد و حتی در هوشمندانه ترین حالت، برایشان نیاز “بتراشد”!

انجام این تحقیقات در سطح خرد همان صحبت با نزدیکان است. اگر صاحب کسب و کار خرد هستید از این روش برای ارتباط برقرار کردن با مشتریان خود استفاده کنید. اگر هم کارخانه دار یا چیزی شبیه آن هستید که هرچه زودتر باید تحقیقات بلند دامنه و در سطح وسیع را استارت بزنید.

برای یافتن بازار هدف از بسته بندی و ظاهر مناسب استفاده کنید!بازار هدف

یکی از مهترین عوامل در جلب مشتری، ظاهر و پکیجینگ محصول است. تحقیقات آزمایشگاهی روان شناختی نشان داده که صرف نظر از کیفیت محصول، ظاهر آن، چه تاثیر شگرفی بر روی جذب مخاطب میگذارد. حتی فراتر از آن، ظاهر مناسب میتواند، کیفیت بد محصول را در نظر مشتری کمرنگ کند و یا کیفیت متوسط آنرا در نظر مشتری، خوب و عالی جلوه دهد. بسته بندی مناسب، طراحی زیبا، استفاده از متریال با کیفیت در بسته بندی از جمله عواملی اند که میتوانند توجه مشتری را در یبن دیگر اجناس به خود جلب کنند. برای ارائه بسته بندی مناسب میتوانید از گرافیست ها و طراحان صنعتی کمک بگیرید.

با بسته بندی مناسب می‌توانید عده ای را مشتری دائمی و خاص محصول خود کنید و صرفا به واسطه پکیجینگ و نه آن چیزی که درون آن است، مشتری بیابید.

نوشته های اخیر

یک نظر بدهید

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید

بازاریابی اثربخش در شبکه های اجتماعیدیجیتال مارکتینگ موثر