برندسازی چگونه به خلق برند کمک می‎کند؟

 در تبلیغات

برندسازی یکی از مهمترین جنبه های هر کسب و کاری چه بزرگ، چه کوچک؛ خرده فروش ها یا تجارت به تجارت (B2B) است. داشتن یک استراتژی برندسازی مؤثر، شانس موفقیت شما را افزایش می‌دهد. ولی معنای واقعی برندسازی چیست؟ چطور برندسازی می تواند روی کسب و کارهای کوچک تأثیر بگذارد؟

برند، پیمان و تعهدی است که به مشتری می دهید. برند، بیانگر این است که مشتریان چه انتظاری از محصولات و خدمات شما داشته باشند. برند، شما را از رقبایتان در بازار متمایز می سازد. برند؛ از این نشأت می گیرد که شما چه کسی هستید، چه کسی می خواهید باشید و مردم انتظار دارند شما را چگونه ببینند.

آیا شما یک شرکت نوآور و تک رو هستید؟ یا شرکتی با تجربه و معتبر؟ آیا محصول شما گران قیمت و کیفیت بالا است یا قیمت پائین و با ارزش بالا؟ شما نمی توانید همه این ویژگی ها را یکجا برای همه مردم ارائه دهید. اینکه شما که هستید، تا حد زیادی بستگی به خواست بازار هدف و مشتریانتان از شما دارد.

پایه و اساس برند شما، لوگوی شما است. وب سایت، بسته بندی و اقلام تبلیغی ؛ همگی باید مرتبط با لوگوی شما باشند و بیان کننده برند شما باشند.

برندسازی و استراتژی برند؛‌

برندسازیمنظور از استراتژی برند، این است که می خواهید چه چیز، چطور، کجا، چه هنگام و به چه کسانی از طریق پیام های برندتان انتقال دهید. مکانی که شما تبلیغ می کنید، بخشی از استراتژی برند شما است. کانال های توزیع محصول یا خدمات، نیز بخشی از استراتژی برند شما است.  هر آنچه به صورت بصری یا شفاهی به مشتریان انتقال می دهید، نیز همگی بخشی از استراتژی برند شما هستند.

برندسازی (برندینگ) یکپارچه و استراتژیک، منجر به یک ارزش خالص قدرتمند می شود که به معنای ارزش افزوده برای محصولات یا خدمات شما است. در نتیجه این امر، افزایش قیمت نسبت به محصولات مشابه ولی بدون برند امکان پذیر خواهد بود. مثلاً  کوکا کولا را با تولیدکنندگان معمولی سودا مقایسه کنید. به دلیل اینکه کوکا کولا یک ارزش خالص قدرتمند برای برندش ساخته است، می تواند محصول خودش را با قیمت بیشتر بفروشد و مشتریان نیز این قیمت بیشتر را می پذیرند و می پردازند.

ارزش افزوده برند، جوهره  ارزش خالص برند است و به صورت کیفیت قابل توجه محصول یا خدمات، یا وابستگی عاطفی مشتریان به برند، ظاهر می شود. به عنوان مثال، نایک محصولات خودش را با ستارگان دنیای ورزش مرتبط می سازد، به امید اینکه، احساسات و عواطف مشتریان نسبت به ستارگان دنیای ورزش را به سوی محصولات خودش معطوف سازد. برای نایک، تنها ویژگی کفش ها نیست که باعث فروش آنها می شوند.

برندسازی و تعریف برند؛‌

تعریف برند می تواند کاری مشکل و زمان بر باشد. برای تعریف برند، حداقل باید جواب سوالات زیر را بدهید:

  • مأموریت شرکت شما چیست؟
  • فوائد و ویژگی های محصولات یا خدمات شما چیست؟
  • مشتریان کنونی و مشتریان احتمالی شما، درباره شرکت شما چه فکر می کنند؟
  • می خواهید مشتریان چه خصوصیت هایی را با شرکت شما مرتبط بدانند؟

باید دست به کار شوید و تحقیقاتی انجام دهید. نیازها، عادات و خواسته های مشتریان کنونی و مشتریان احتمالی را بشناسید. تنها به تصوراتتان که مشتریان درباره شما چه می اندیشند، تکیه نکنید. بلکه واقعاً آنچه آنها درباره شما می اندیشند، را کشف کنید.

به دلیل اینکه تعریف یک برند و ایجاد یک استراتژی برند، می تواند امری پیچیده باشد، می توانید از مشاوران با تجربه در این زمینه استفاده کنید.

برندسازی و معرفی برند؛ 

  • یک لوگوی عالی طراحی کنید. در جاهای مختلف از لوگویتان استفاده کنید.
  • پیام تبلیغاتیتان را بنویسید. پیام اصلی برندتان چیست؟ تمام کارکنان شرکت شما، باید از ویژگی های برند شما آگاه باشند.
  • برندتان را یکپارچه و عمومی کنید. برندینگ در تمام جنبه های کسب و کارتان باید وارد شود. چطور جواب تلفن را می دهید؟ در جلسات فروش، شما و همکارانتان چطور لباس می پوشید. ایمیل، امضا و هر چیزی باید مرتبط با برند شما باشد.
  • لحن و ندایی خاص برای برندتان بسازید که به خوبی بیانگر برندتان باشد. این لحن باید در تمام مکاتبات و تصاویر آنلاین و آفلاین بکار گرفته شود. آیا برندتان دوستانه و صمیمانه است؟ لحنی دوستانه در پیش بگیرید. آیا برندتان شیک و جلل است؟ رسمی تر باشید.
  • برای برندتان یک شعار خلق کنید. عبارتی به یاد ماندنی، پر معنا و فشرده و مختصر بنویسید که بیانگر اصل و اساس برندتان باشد.
  • تمپلیت هایی طراحی کنید و برای اقلام بازاریابیتان استانداردهایی خلق کنید. از طرح ها و الگوهای رنگی، مکان لوگو، نگاه و حس یکسانی در همه این اقلام و تمپلیت ها استفاده کنید. تفننی عمل نکنید و یکپارچگی را رعایت کنید.
  • به برندتان وفادار باشید. اگر شما تعهد و وفاداری به برندتان را به مشتریان انتقال ندهید، مشتریان هرگز دوباره به شما رجوع نمی کنند، یا برند شما را به دیگران معرفی نمی کنند
  • ثابت قدم باشید. ثابت قدم بود و حفظ یکنواختی، تمام موارد فوق را در بر می گیرد و مهمترین نکته ای است که باید مدنظر داشته باشید. اگر شما نمی توانید ثابت قدم باشید تلاشهایتان در پایه گذاری یک برند بی نتیجه خواهد ماند.

لینک برندینگ خلاق

منبع وب‌سایت entrepreneur.com ؛

نوشته های اخیر

یک نظر بدهید

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید

چهار راهكار مهم در فروش براي استارتاپ‌هاساخت تیزر تبلیغاتی