به سراغ برندینگ که می‎روی، فونت را فراموش مکن!‌

 در برندينگ

هر روز که می‌گذرد، ‌دنیای جذاب و کمی هم پیچیده‎ی برندینگ پیچ و تاب تازه‎ای پیدا می‎کند و به کشف‌های جدیدی نایل می‌گردد. یکی از این پیچ و تاب‎های تازه که از قضا می‌تواند حسابی به زیباسازی فضای تبلیغات هم کمک کند،‌ تلاش برای طراحی و خلق فونتی اختصاصی برای برند و محتوای برند است.

اگر خبرهای دنیای طراحی گرافیک و دیزاین را دنبال کرده باشید،‌ احتمالا به گوشتان خورده است که چند ماه پیش کمپانی نتفیلیکس هم از فونت و نوشتار اختصاصی برای برند خود رونمایی کرد و با این کار به جمع برندهای مشهور دیگری مانند کوکالا،‌ آی بی ام، جنرال الکتریک و اینتل پیوست که برای نوشتن محتوای تجاریشان تنهای تنها از یک نوع فوت خاص، که به صورت ویژه برای استفاده‎ی این برندها طراحی شده است، استفاده می‎کنند.

اخیرا شرکت نوپای Airbnb  نیز اعلام کرده است به پیروی از این بزرگان و با هدف یکپارچه‌سازی گرافیک نوشتاری که برای این برند در فضای مجازی منتشر می‎شود، فونت تازه‎ای را طراحی و برای انتشار محتوای برند خود اختصاص داده است.

کمپانی Airbnb نام این فونت جدید را Cereal  انتخاب کرده است و در توضیح گزینش اسم «سی رئال» برای فونت جدید شرکت، به گذشته‎ها و سال 2009 بازگشته است که در بحبوحه‌ی رقابت‎های انتخاباتی سال 2009 امریکا کمپینی تبلیغاتی با نامی مشابه، کسب و کار Airbnb را نجات داده است و به همین دلیل نیز مدیران این شرکت به یاد خاطرات خوش گذشته تصمیم گرفته‎اند تا نام فونت اختصاصی خود را نیز Cereal انتخاب کنند.

فونت،‌ از قاب مانیتور تا قاب بیلبورد؛‌

نقش فونت در برندینگ

طراحانی که برای خلق این فونت تازه با کمپانی Airbnb همکاری داشته‎اند، تمام تلاششان را به کار برده‌اند تا مطابق خواست مدیران این کمپانی،‌ فونتی را طراحی کنند که در عین سادگی، حسی از صمیمیت را نیز به مخاطبان خود القا کند.

شاید در نگاه اول کار این طراحان چندان دشوار نیز به نظر نرسد اما به اعتراف دست‎اندرکاران این پروژه،‌ سختی کار جایی چهره می‎نماید که طراح مجبور می‎شود فونتی را طراحی کند که هم خاطر صفحه‎های نمایش موبایل،‌ تبلت و مانیتورها را خوش بیاید و هم بر روی بیلبوردهای شهری خوش نشیند.

الکس شیفر سرپرست تیم طراحی Airbnb برای توضیح این وضعیت به شعاری که برای این پروژه در نظر گرفته شده بود اشاره می‌کند و می‎گوید هدف این بود تا فونتی تهیه کنیم که «از قاب مانیتور تا قاب بیلبورد» به دل کاربر بنشیند.

طراحانی که دغدغه‌ی پردازش فونت‎ها توسط نرم‎افزارهای طراحی را دارند بهتر می‎توانند به شرایط بغرنج تیم طراحی Airbnb پی ببرند، چرا که طراحان این پروژه باید در جریان طراحی فونت تازه فکری هم به حال ناتوانی نرم‎افزار در بازخوانی فونت‎هایی می‎کردند که آغاز و پایانی کشیده دارند!

در نهایت طراحان پروژه تصمیم گرفتند تا راهکار میانه را انتخاب کنند و فونتی طراحی کنند که صفاتی از هر دو بستر نمایشی به ارث برده باشد و بدین ترتیب برای نمایش در صفحه‎‏ی مانیتور باریک و برای نگارش بر روی بیلبوردها برجسته باشد. با این راه‎حل به سهولت می‎توان فونت Cereal را برای مقاصد گوناگون نوشتاری در دستگاه‎های مختلف مورد استفاده قرار داد.

نگارش به وقت فونت Cereal؛

نقش فونت در برندینگ

کمپانی Airbnb در نظر دارد تا چند ماه دیگر بر روی اپلیکیشن، سایت‎ها و محتوای منتشر شده در فضای مجازی و رسانه‌های چاپی از فونت جدید این برند استفاده کند، جالب اینکه در گام نخست این فونت در 25 زبان در دسترس مخاطبان قرار می‎گیرد و قرار است تا دو سال دیگر این فونت از زبان چینی گرفته تا روسی در اختیار کاربرانی باشد که با کمک اپلیکیشن Airbnb اقامتگاه مورد پسندشان را پیدا کرده‏‎اند.

از زمانی که استیو جابز فقید در طراحی سیستم‌عامل مک به اهمیت طراحی فونت‎های کاربر پسند پی برد تا همین امروز،‌ تایپوگرافی همواره در کانون توسعه‎ی برندهای موفق قرار داشته است و به نظر می‎رسد هر چه بیشتر به سمت دیجیتال شدن کسب و کارها و برندها حرکت می‎کنیم، عطش برندها نیز برای طراحی فوت اختصاصیشان بیشتر و بیشتر خواهد شد. بنابراین هچ بعید نیست در روزگاری نه چندان دور فونت‎های متنوعی با طراحی برندهای مختلف به پالت نوشتاری نرم‏افزارهای واژه‎پرداز اضافه شود.

شما چقدر به طراحی فونت‌های برند محبوبتان اهمیت می‎دهید؟‌

نوشته های اخیر
نمایش 1 دیدگاه
    ترک بک ها

    یک نظر بدهید

    نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید

    برندینگ موفق