تبلیغات برند و فرصت طلایی شبکه‎های اجتماعی؛

 در برندينگ

آیا به دنبال روش‌هایی برای تبلیغات برند در شبکه‌های اجتماعی هستید؟ شاید در عجبید که چرا تبلیغات برند شما به اندازه برندهای دیگر قوی نیستید؟ نوشتن پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی به نحوی که پیرامون تبلیغات برند متمرکز باشند و در عین‌حال بیش از حد سفارشی و حوصله‌سربر نباشند، آرزویی محال نیست.

با وب‎سایت شرکت تبلیغاتی ویرا ورنا همراه باشید تا بدون اینکه کاربران با بی‌اعتنایی از کنار شما بگذرند با تکنیک‎های تبلیغات برند در شبکه‌های اجتماعی آشنا شوید.

تبلیغات برند و اینفلوئنسرها و خرده اینفلوئنسرها در شبکه‎های اجتماعی؛

تبلیغات برندشاید اولین سؤال کلیدی این باشد که محتوایی که روی یک برند مانور می‌دهد چه اشکالی دارد؟ خوب بسیاری از محتواهای پیرامون یک برند در شبکه‌های اجتماعی درواقع آن برند را تبلیغ می‌کنند که این نوع تبلیغ در زیر لایه‌ای از اطلاعات یا سرگرمی قرار دارد و البته با یک نگاه اجمالی متوجه می‌شویم که آن اطلاعات و سرگرمی تنها وسیله‌ای برای تبلیغ آن برند و محتوای ارائه‌شده در واقع در خدمت آن برند است و مخاطبان نیز به‌خوبی متوجه این موضوع می‌شوند.

بهتر است خودتان محتوا را تولید نکنید و در تولید محتوا از اینفلوئنسرها (Influences) پیروی کنید. متأسفانه بسیاری درباره کلمه اینفلوئنسر دچار اشتباه می شوند. ارتباط برقرار کنید. به ارزش محتوا اضافه کنید. یک یا دو  مقاله گردآوری، مرور و جمع بندی در یک زمینه خاص ایجاد کنید و از این طریق به لینک‌ها و اشتراکات دسترسی پیدا کنید.

هنگامیکه حرف از محتوای برند می‌شود، بازاریابی از طریق اینفلوئنسر (بازاریابی تأثیرگذار) رابطه نزدیکی با بازاریابی محصول دارد. برای تولید محتوای تأثیرگذار می‎توانید گام‎های زیر را دنبال کنید:

  • قدم اول: محصول یا خدمات خودتان را در دست کسانی بگذارید که مخاطبان شما به آنها اعتماد دارند.
  • قدم دوم: از آن شخص بخواهید که برای محصول یا خدمات شما در شبکه‌های اجتماعی تولید محتوا کنند.
  • قدم سوم: محتوای آنها را به پلت فورم های خودتان مرتبط سازید.

شش سال قبل شرکت پورا ویدا (Pura Vida Bracelets) از سفر دو فارغ‌التحصیل کالج به کاستاریکا آغاز و به تدریج تبدیل به یک امپراتوری در تجارت الکترونیکی میلیون دلاری تبدیل شد. بازاریابی این دو نفر عمدتاً بر اساس استفاده از اینفلوئنسرها (اشخاص تأثیرگذار) شکل گرفت.

تبلیغات برندپست فوق نمونه‌ای از یک پست یک ایفلوئنسر به ازای دریافت پول است، پورا ویدا از راشل براسن (Rachel Brathen) با داشتن میلیون‌ها فالوئر استفاده کرده و بازگشت سرمایه‌گذاری (ROI) را از طریق یک کوپن انحصاری ردیابی می‌کند.

گریفین تال (Griffin Thall) یکی از بنیان‌گذاران این شرکت در این‌باره می‎گوید:

“تیم ما اینفلوئنسرهای اینستاگرم و کسانی که نقشی سازنده متناسب با معیارهای ما دارند را پیدا کردند. ما از طریق ایمیل با آنها ارتباط برقرار کردیم و در آنها حس شراکت در داد و ستد محصولاتمان را با پرداخت هزینه‎ای به ازای به اشتراک گذاشتن عکس‌ها، پست‌ها، داستان‎ها و ویدئوهای اینستاگرمی و دادن تخفیف‌های زیاد پدید آوردیم”.

این روش منجر به افزایش پست‌های اکانت های اینفلوئنسرها و همچنین خود پورا ویدا در شبکه‌های اجتماعی و محبوبیت این شرکت و محصولاتشان شد.

پورا ویدا با استفاده از تولیدکنندگان محتوا که در شبکه‌های اجتماعی مخاطبانی کمتر از پنجاه هزار نفر داشتند و همچنین  استفاده از «محصول برای عکس‌» از قدرت نفوذ خرده اینفلوئنسرها استفاده کرد.

با دنبال کردن صفحه‎هایی با فالوئرهایی کمتر از پنجاه هزار نفر یا اینفلوئنسرهایی با بیشتر از پانصد هزار فالوئر می‌توانید دستیابی به اهدافتان را در بازاریابی محصولتان در شبکه‌های اجتماعی راحت کنید.

تبلیغات برند و تولید محتوای طنازانه؛‌

تبلیغات برنداگر قصد دارید که محتوای برند خودتان را تولید و ارائه کنید باید توجه داشته باشید بین تمام افراد موفقی که در کار تولید محتوا فعال هستند،‌ یک نکته مشترک وجود دارد: استفاده از حس شوخ‌طبعی و طنز.

این امر به خاطر این نیست که همه دوست دارند بخندند. یونا برگر (Jonah Berger) در کتاب «واگیر: چرا بعضی چیزها مد می‌شوند» به ارتباط نزدیک انگیختگی (یک وضعیت فیزیولوژیکی و روانی از بیدار شدن، هشیاری و یا به محرکی واکنش نشان دادن) و به اشتراک گذاشتن مییپردازد. طبق نظرات وی، به زبان ساده تپش قلب منجر به انگشتان مشغول می‌شود! شاید تعجب کنید اگر بگوییم که محتوای مضحک بیشتر به اشتراک گذاشته می‌شود چرا که سرگرمی و تفریح یک حس هیجانی با انگیختگی بالا پدید می‌آورد.

دنی تامبلر (Denny Tumblr) یکی از نمونه‌های عالی در تولید محتوای طنز در شبکه‌های اجتماعی است. از تصاویر عجیب‌ و غریب اسب‌ها که بدنشان از مقطع با استفاده از فتوشاپ به شکل مافین‌های انگلیسی درآمده است تا عناوین بلاگی همانند «چطور یک پنکیک را با موفقیت می‌کشید؟ من باید این موضوع را به خاطر کار تحقیقات بدانم!!» .

طنز و شوخ‌طبعی روشی عالی برای تبلیغات برند است و در عین‌ حال از به وجود آمدن این دید که شما دارید برای برندتان تبلیغ می‌کنید، جلوگیری می‌کند.

تبلیغات برند و قدردانی از مشتریان وفادار؛

تبلیغات برندهمانند بازاریابی با استفاده از اینفلوئنسرها (بازاریابی تأثیرگذار)، محتوای تولیدشده توسط کاربر (User-Generated content -UGC) سالهاست که استفاده می‌شود. با این وجود برندها تنها چند صباحی است که از این روش در بازاریابی‌ استفاده می‌کنند.

چرا؟ به دلیل اینکه از فروش تا شبکه‌های اجتماعی، محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) همانند طلا ارزشمند است!

به عنوان مثال پست فوق نمونه‌ای از محتوای تولید شده توسط مصرف کنندگان برند  Campus Protein است که توسط این برند به اشتراک گذاشته شده است ولی تمام آنچه این برند انجام می دهد به اشتراک گذاشتن نیست بلکه با جمع آوری بیش از 1800 بازدید و شمار زیادی عکس از طریق هشتگ  teamcp# آنها از تمامی محتواهای تولید شده توسط کاربران در شبکه‌های اجتماعی استفاده و در صفحات محصولاتشان به نمایش گذاشتند.

طبق مطالعه انجام شده توسط Yotpo’s benchmark study از بیش از نیم میلیون خریدار آنلاین، کاربرانی که محتوای تولید شده توسط مصرف کنندگان و مشتریان یک برند را می بینند به احتمال 166 درصد به مشتری یا مشتری وفادار تبدیل می شوند. بطور خلاصه هنگامیکه شما از محتوای تولید شده توسط کاربران در محتوای پیرامون برندتان استفاده می کنید، به جای اینکه شرکت خودتان را به عنوان قهرمان مطرح کنید، مشتری را به عنوان قهرمان معرفی می کنید.

 برای بوجود آوردن محتوای تولید شده توسط کاربران (UGC) چند قدم باید بردارید. در ابتدا به صورت فعال از کاربران بخواهید که این نوع محتواها را نه تنها در شبکه های اجتماعی بلکه بویژه از طریق ایمیل‌ها‌ی تراکنشی همانند ایمیل هایی تائید سفارش، تولید کنند. دوم، تا حد امکان ارسال اینگونه محتواها را با هشتگهای اختصاصی برای کاربران راحت سازید. سوم اینکه از ابزارهای تولید محتوا توسط کابران همانند  Yotpo و Engage برای گردآوری بازدیدها و نظرها، رتبه بندی ها، عکس ها و داستان های مشتریان و مصرف کنندگان استفاده کنید.

تبلیغات برند و تمام راه‎های نرفته؛‌

تبلیغات برندحقیقت این است که علی‌رغم روند انفجاری تولید محتوای تبلیغاتی برای برندها، تنها تعدادی کمی از این برندها بر مشکلات در زمینه تولید محتوا برای تبلیغاتشان در شبکه‌های اجتماعی فائق آمده‌اند چرا که همه از محتوای برندشده متنفرند.

به عنوان مثال طبق مطالعه بکن (Beckon) تحت عنوان «حقیقت بازاریابی یا گزافه گویی» اگر چه تولید محتوای برند هر سال نسبت به سال قبل از رشد 300 درصدی برخوردار است ولی پذیرش آن توسط مصرف کنندگان تقریباً هیچ روند افزایشی ندارد. طبق آمار، درصد پائینی در حدود پنج درصد از تمام محتواهای مربوط به برندها، نود درصد از مشتریان را به خود جذب می کند.

این نسبت اصلاً نسبت خوبی نیست. ولی در عوض نشان دهنده یک فرصت است. اگر پنج درصد از محتوای برند، نود درصد مشتریان را جذب می کند پس اگر تولید محتوای برند به روشی درست صورت گیرد می‌تواند نتایج عالی به دنبال داشته باشد.

خوشبختانه، رمز و رازی در اینکه چه عاملی سبب جذاب و دوست داشتنی شدن محتوا می‌شود، وجود ندارد، فقط این محتوا باید؛ «برای مردم، توسط مردم هر آنچه باعث سرگرمی و آموزش مردم می‌شود» را در بر بگیرد.

و حرف آخر، نظری از دیوید اوگیلوی (David Ogilvy) جان کلام را از هر سخنی بهتر ادا می‌کند:

شما به خوبی می‌دانید که نمی‌توانید مردم را به خرید محصولتان وادار کنید بلکه تنها کاری که می توانید انجام دهید علاقه‌مند ساختن آنها به خرید است.

 منبع وب‎سایت socialmediaexaminer.com ؛

پست های توصیه شده

یک نظر بدهید

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید

براي غلبه بر موانع اصلي در کسب‌وکار چه بايد كرد؟