تبلیغات خلاقانه چطور سال ۲۰۱۷ را تماشایی کردند؟

 در تبلیغات

برخی از تبلیغات خلاقانه آگهی‎هایی هستند که بیننده را وادار به نگاه مجدد و اندیشیدن می‌کنند. امسال شاهد تبلیغات خلاقانه متعددیی بوده‌ایم از تبلیغات خلاقانه نایکی درباره زنان ورزشکار عرب تا تبلیغات خلاقانه آئودی درباره حقوق برابر زنان و مردان. سیاست، مهاجرت و مسائل جنسیتی، تنها برخی از موضوعاتی هستند که برندهای مختلف در کمپین‌های تبلیغاتی به آنها پرداخته‌اند. نمونه‌هایی از تبلیغات خلاقانه را باهم مرور می‌کنیم.

 برای آشنایی با روندهای تبلیغات خلاقانه در سال 2018 می‌توانید به مطلب افق‌های تماشایی تبلیغات در روزهای بلند بهاری در وب‎سایت شرکت تبلیغاتی ویرا ورنا مراجعه کنید.

تبلیغات خلاقانه در اعلامیه استقلال از انسستری (Ancestry)؛‌

تبلیغات خلاقانهسایت انسستری (Ancestry.com) به مناسبت چهارم جولای تبلیغی خلاقانه درباره برابری انسان‌ها منتشر کرد. در این تبلیغ افرادی از قومیت‌های مختلف بخش‌هایی از اعلامیه استقلال (Declaration of Independence) را می‌خوانند و در پایان مشخص می‌شود که تمام این افراد از فرزندان و نوادگان کسانی هستند که سال‌ها قبل این اعلامیه را امضا کردند. مدیر ارشد Ancestry.com، وینیت مهر (Vineet Mehr) در این رابطه می‎گوید:‌

ما انسان‌ها از آنچه که تصور می کنیم به هم بسیار شبیه تر هستیم و این موضوع جنبه بازاریابی ندارد بلکه یک واقعیت علمی است.

تبلیغات خلاقانه در زمین …از نگاه آیفون (Earth Shot on iPhone)؛‌

تبلیغات خلاقانهاین روزها تغییرات آب و هوایی موضوعی داغ است و بسیاری از کمپانی‌ها در پی افزایش آگاهی عمومی در این زمینه هستند.

در ماه ژوئن امسال اپل تبلیغ جدیدی تحت عنوان Earth Shot on iPhone منتشر کرد که روی زیبایی و اهمیت طبیعت و سیاره زمین تأکید می‌کند. این ویدیوی تبلیغاتی چشم‌اندازهایی از سیاره زمین همراه با قسمت‌هایی از کتاب نقطه آبی کمرنگ (Pale Blue Dot) که توسط کارل ساگان خوانده می‌شود را به نمایش می‌گذارد.

ساگان دراین‌باره می‌گوید:

چه بخواهیم چه نخواهیم سیاره زمین عرصه زندگی و محل استقرار ما انسان‌هاست و همگی ما در برخورد و رفتاری دوستانه‌ با یکدیگر و حفاظت از تنها خانه‌ای که تاکنون داشته‌ایم یعنی زمین، مسئولیم.

تبلیغات خلاقانه در نابرابری‌ها را تغییر بده از مایکروسافت؛‌

تبلیغات خلاقانهبه‌عنوان بخشی از سومین کمپین سالانه #MakeWhatsNext  مایکروسافت، این شرکت تبلیغ Change the Odds را منتشر کرد که در آن دختران را ترغیب به تغییر دنیا و تحصیل در رشته‌های فنی مهندسی، ریاضیات و علمی می‌کند.

از درمان سرطان سینه تا ایجاد محیط‌زیستی پایدار، گروهی از دختران جوان درباره اینکه چطور می‌خواهند دنیا را تغییر دهند صحبت می‌کنند. مایکروسافت نوجوانان را تشویق و برای آنها ابزارها و تجربیات واقعیت مجازی برای داشتن چشم‌اندازهای بهتر ارائه می‌دهد ولی در ادامه این تصورات را در هم می‌شکند و خبر تاسف انگیزی اعلام می‌شود:

به دلیل نابرابری‌های جنسیتی، شما نمی‌توانید این مشکلات را حل کنید. تنها ۶٫۷ درصد از زنان در آمریکا با مدرکی در زمینه‌های علم و فناوری و ریاضیات فارغ‌التحصیل می‌شوند.

این کمپین زنان را در پشت سر گذاشتن عرف‌ها و معیارهای پذیرفته‌شده در صنایع و حوزه‌هایی که مردان در آنها سهم بزرگتری دارند به چالش می‌کشد و می‌گوید: «این نابرابری‌ها را تغییر بده».

تبلیغات خلاقانه در آگهی نایکی درباره ورزشکاران زن عربی؛‌

تبلیغات خلاقانهدر کشورهای عربی هنوز تفاوت‌های جنسیتی نقش اساسی در جامعه بازی می‌کند. در این تبلیغ نایکی به دنبال ایجاد تغییراتی در این زمینه است و برای این منظور، پنج ورزشکار حرفه‌ای موفق زن از کشورهای عربیی نشان داده می‌شوند.

هدف از این تبلیغ بزرگداشت این زنان نیست بلکه به چالش کشیدن عرف‌های پذیرفته‌شده در این کشورها است. در این کلیپ زهرا لاری (Zahra Lari) اولین اسکیتر اماراتی، اینس بوبکری (Ines Boubakri) شمشیرباز تونسی و دارنده مدال المپیک، امل موراد (Amal Mourad) مربی پارکور اماراتی، بالکیس فتحی (Balqees Fathi) سلبریتی اهل سعودی و آرفه بسیسو (Arifa Bseiso) مشتزن اردنی دیده می‌شوند.

تبلیغات خلاقانه در تبلیغ دختر از آئودی؛

تبلیغات خلاقانهدر نگاه اول این تبلیغ تنها داستان دختر نوجوانی است که در مسابقه ماشین‌سواری شرکت می‌کند ولی در واقع پیرامون حقوق برابر زنان و مردان است. در این تبلیغ پدری در حین تماشای مسابقه دخترش با اندوه به دخترش می‌گوید که در دنیایی زندگی می‌کنیم که برای مردان بیش از زنان ارزش قائل است.

تبلیغات خلاقانه در تبلیغ سفر از لامبر؛‌

تبلیغات خلاقانهاین تبلیغ مادر و دختری مهاجر از مکزیکو را نشان می‌دهد که به‌سوی مرزهای آمریکا و مکزیک حرکت می‌کنند در حالی که یک عده از کارگران مشغول ساخت دیواری هستند.

در هنگام رسیدن به مرز با مواجه‌شدن با دیواری نوساز، تمام امیدهای آنها برای داشتن زندگی آزاد نقش بر آب می‌شود که ناگاه متوجه در چوبی بزرگی در وسط دیوار می‌شوند که دروازه ورود آنها به سمت آزادی است. با هول دادن در و باز کردن آن وارد خاک آمریکا شده و راهشان را به‌سوی زندگی بهتر ادامه می‌دهند. این تبلیغ با این جمله تمام می‌شود: «در اینجا همیشه از آرزو و امید برای موفقیت استقبال می‌شود.»

تبلیغات خلاقانه در تبلیغ carry از کادیلاک؛‌

تبلیغات خلاقانهکادیلاک این تبلیغ را در جشنواره اسکار به‌عنوان بخشی از کمپین “Dare Greatly” منتشر کرد که تاریخچه سیاسی و اجتماعی ایالات متحده آمریکا در یک کلیپ یک دقیقه‌ای بیان می‌کند.

تبلیغ با صحنه‌ای از تظاهرات مدنی دهه ۱۹۶۰ آغاز می‌شود که با کلیپ‌هایی از افتادن سربازان، بلایای طبیعی، گفتمان سیاسی و … ادامه می‌یابد.

این تبلیغ عکس‌هایی از شخصیت‌های تأثیرگذاری همانند مرلین مونرو (Marilyn Monroe) و مارتین لوتر کینگ (Martin Luther King) را با پیام «آنچه ما نشان می‌دهیم تنها مردم نیستند، بلکه این ایده است که باوجود اینکه ما یکسان نیستیم می‌توانیم یکی باشیم و تمام آنچه برای این امر لازم است، جرئت داشتن است.»

تبلیغات خلاقانه و تبلیغ چه می‌شود اگر درسل هاس، دانشمند زن، همانند یک سلبریتی دیده شود؛‌

تبلیغات خلاقانهدیدن چهره های معروفی همانند بازیگران و نوازندگان روی صفحه اول مجلات و در مرکز توجه رسانه‌ها عادی است. ولی چه می‌شود اگر در عوض؛ دانشمندان، مخترعان و پزشکان نیز همانند این چهره‌های معروف نشان داده شوند.

شرکت جنرال الکتریک (GE) با تبلیغ «چه می‌شود اگر میلی درسل هاس، دانشمند زن، همانند یک چهره مشهور نمایانده شود»، یاد و خاطره‌ی درسل هاس، یکی از زنان دانشمند فاضل را گرامی داشت.

در این تبلیغ دنیایی مجسم شده است که در آن درسل هاوس به‌عنوان ملکه کربن معرفی و همانند یک چهره مشهور از او یاد می‌شود: عروسک‌هایی به شکل او ساخته‌شده، ایموجیی‎هایی به نام میلی ساخته می‌شود. این تبلیغ علاوه بر اینکه روی درسل هاوس متمرکز است، نقش سایر زنان در فناوری را نیز ترویج می‌کند.

شرکت جنرال الکتریک قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ بیست هزار موقعیت شغلی در فناوری را به زنان اختصاص دهد.

تبلیغات خلاقانه و حقیقت تلخ از زبان نیویورک تایمز؛‌

تبلیغات خلاقانهبا این تبلیغات خلاقانه نیویورک‌ تایمز می‌خواهد به خوانندگانش این پیام را برساند که این رسانه به دنبال کشف و اشاعه حقیقت است.

این کلیپ سیاه و سفید سی ثانیه‌ای از صداقت خبرنگاران و روزنامه‌نگاران دفاع می‌کند، به اخبار جعلی و همچنین به سخنان دونالد ترامپ اشاره می‌کند که روزنامه‌نگاران را «شکست‌خورده» توصیف می‌کند. در این تبلیغ یک سری از عبارات که با «حقیقت این است…» شروع می‌شود به صورت گذرا مرور می‌شود که شامل اشاره مستقیم به یکی از جملات ترامپ نیز هست: «حقیقت این است که رسانه‌ها متقلب هستند.»

تبلیغ با این جمله خاتمه می‌یابد: «یافتن حقیقت سخت است؛ دانستن حقیقت سخت است؛ حقیقت، امروز بیش از هر زمان دیگری مهم است.»

تبلیغات خلاقانه و صداهای رسای (Audible)؛

تبلیغات خلاقانهAmazon’s Audible با تبلیغات خلاقانه و با نشان دادن چهره‌های بازیگرانی همانند کلیر دنس (Claire Danes) و زاچی کوینتو (Zachary Quinto) در مرکز توجه قرار گرفت.

در یکی از تبلیغات، دنس قطعه‌ای از رمان بینوایان را می‌خواند که درباره انقلاب فرانسه است و موضوعات اجتماعی و درگیری‌های سیاسی بی‌شماری را در بر دارد. در تبلیغ دوم، کوینتو از فیلم جنگ ستارگان، قطعه‌ای از رمان ۱۹۸۴، داستان یک ویران شهر اثر جورج اورول، را می‌خواند.

تبلیغات  الهام گرفته از سیاست این مؤسسه، پیامی شفاف برای بینندگان دارند ولی برخلاف بسیاری از تبلیغاتی که ما امروز شاهد آنها هستیم، در این تبلیغات اشاره‌ای به هیچ نام خاص یا رویداد خاصی نمی‌شود.

منبع وب‎سایت entrepreneur.com ؛

پست های توصیه شده
نمایش 1 دیدگاه
ترک بک ها

یک نظر بدهید

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید

تبلیغات کلیکیخطر استفاده نادرست از كلمات براي پیام تبليغاتي