تبلیغات کلیکی (PPC) در مقابل سئو (SEO) مسأله این است!

 در تبلیغات

اگر به دنبال افزایش ترافیک وب‌سایتتان هستید، دو راه پیش رو دارید: سئو یا همان بهینه‌سازی موتورهای جستجوگر (SEO) یا تبلیغات پرداخت به ازای کلیک یا همان تبلیغات کلیکی (PPC) ولی کدامیک از این دو روش برای شما مناسب‌تر است؟

به منظور آشنایی بیشتر با مفهوم سئو و فرآیندهای مرتبط با آن می‎توانید به مطلب «سئو چیست و چگونه به بهینه‎سازی سایت کمک می‎کند؟» در وب‎سایت شرکت تبلیغاتی ویرا ورنا مراجعه کنید.

برای بالا بردن ترافیک وب‌سایتتان می‌توانید از برنامه‌های تبلیغاتی پرداخت به ازای کلیک یا همان تبلیغات کلیکی (PPC) استفاده کنید. این نوع برنامه ها توسط گوگل ادوردز و سایتهای مشابه ارائه می‌شوند. استفاده از این ابزار، امکان نمایش تبلیغتان را در هر صفحه از نتایج جستجو در موتورهای جستجوگر فراهم می‌سازد. سپس شما بر اساس اینکه تا چه اندازه کلمات کلیدی مورد نظر شما قابل رقابت است، هر زمان که یک کاربر از طریق تبلیغ شما به وب‌سایتتان وارد می‌شود، هزینه‌ای پرداخت می‌کنید. به عبارتی هر چه میزان کلیک کردن بازدید کننده ها روی تبلیغ شما بیشتر باشد، باید پول بیشتری برای این نوع تبلیغ خرج کنید.

برای شناخت دقیق‎تر از بهترین روش‌های سئو و بهینه‎سازی محتوای سایت پیشنهاد می‌کنیم تا مطلب «سئو و بهینه‎سازی سایت چطور آمار بازدیدکنندگان را بالا می‌برد؟» را در وب‎سایت شرکت تبلیغاتی ویرا ورنا مطالعه کنید.

تبلیغات کلیکی و هزینه‎های تبلیغاتی؛‌

تبلیغات کلیکیبه‌عنوان یک روش جایگزین می‌توانید به‌صورت رایگان رتبه‌بندی وب‌سایتتان را در نتایج جستجوی طبیعی بالا ببرید و برای وب‌سایتتان ترافیک ایجاد کنید. برای این منظور بهترین روش‌های سئو را امتحان کنید. اگرچه قرار گرفتن در صدر نتایج جستجوی  طبیعی  ممکن است نیاز به زمان زیادی داشته باشد، ولی رایگان است.

ولی کدامیک از این روش‌ها بهتر است؟ انتخاب هرکدام از این روش‌ها بستگی به نیازها و بودجه شما دارد. اگر شما ترافیک بیشتر و سریعتر بخواهید و تمایل به پرداخت برای آن داشته باشید، تبلیغات کلیکی (PPC) برای شما مناسب است. ولی اگر از نظر هزینه در مضیقه هستید، منطقی‌تر است از طریق سئو رتبه‌بندی خودتان را در نتایج جستجو در موتورهای جستجوگر بالا ببرید.

در هنگام تصمیم‌گیری و انتخاب بین سئو و تبلیغات کلیکی، طرح سه سؤال زیر کمک‌کننده است:

تبلیغات کلیکی به چه میزان بودجه نیاز دارد؟

تبلیغات کلیکیدر انتخاب بین سئو و تبلیغات کلیکی، در ابتدا باید تصمیم بگیرید که کسب‌وکارتان اجازه صرف چه بودجه‌ای برای تبلیغات وب‌سایتتان می‌دهد. اگرچه می‌توانید پایین‌ترین حد هزینه ممکن را برای این امر اختصاص دهید، ولی بهتر است با روزانه حداقل 15 تا 30 هزار تومان شروع کنید.

اگر برای تبلیغات سرمایه‌ای ندارید باید سراغ روش‌های رایگان سئو بروید. ولی حتی اگر می‌توانید سرمایه کمی برای تبلیغات کلیکی خرج کنید بهتر است آن را امتحان کنید چرا که چندین مزیت برای شما دارد:

  • آزمون سریع: وب‌سایت‌ها باید روی دستیابی به تبدیل (تبدیل بازدید کننده به مشتری)؛ چه فروش محصولات، چه عضویت در خبرنامه و غیره تمرکز داشته باشند. به‌ عبارت‌ دیگر باید به‌طور فعال متغیرهای وب‌سایت‌ها را امتحان کنید تا نرخ‌های تبدیل (ضرایب تبدیل) را بهبود دهید. با این‌ وجود برای دریافت داده ها از این آزمون‌ها، وب‌سایتتان باید ترافیک داشته باشد. بنابراین ممکن است بخواهید از طریق تبلیغات کلیکی ترافیک را بالا برده و به نتایج سریع‌تر برسید.
  • حفاظت در مقابل به‌ روز رسانی‌های الگوریتم سئو: یکی از نقاط ضعف سئو، تغییرات الگوریتم‌های آن در طی زمان است. هنگامی‌که این نوع تغییرات رخ می‌دهد، وب سایتهایی که از روشی خاص برای بهینه سازی و سئو استفاده کرده اند، ممکن است رتبه‌بندی‌شان را یک‌ شبه از دست بدهند. ولی با پرداخت پول برای ترافیک وب‌سایتتان، مطمئن خواهید بود که نرخ بازدیدکنندگان ثابت خواهد بود و تغییرات گوگل و سایر موتورهای جستجوگر تأثیری روی ترافیک وب‌سایتتان نخواهد گذاشت.

با این‌ وجود پرداخت به ازای کلیک نیز یک منحنی دارد. با کمپین‌های کوچک ولی کاملاً هدف‌دار شروع کنید و تبلیغات کلیکی را به‌حساب کاربری گوگل آنالیتیک (Google Analytics) مرتبط سازید. گوگل آنالیتیک مشخص می‌کند که کدامیک از تبدیلات، تبلیغات کلیکی است و اینکه آیا بازده سرمایه‌گذاری (ROI) شما مثبت است یا منفی؟

تبلیغات کلیکی به صورت میانگین در کسب و کار شما چقدر بالاست؟

تبلیغات کلیکیعلاوه بر تعیین کل بودجه تبلیغاتی، به اینکه سایرین چه مقدار در صنعت و حرفه شما برای تبلیغات هزینه می‌کنند، نگاهی بیندازید. پلت فورم های پرداخت به ازای کلیک (CPC) معمولاً هزینه کلیک برای یک کلمه کلیدی خاص را به مزایده می‌گذارند، که همان هزینه‌ای است که به‌عنوان هزینه به ازای کلیک (CPC) شناخته می‌شود. به‌ عنوان‌ مثال اگر به دنبال عبارت کلیدی بیمه برای ماشین هستید می‌توانید از تخمین‌گر ترافیک در ابزار رایگان تحقیق کلمات کلیدی گوگل استفاده نمایید و ببینید که متوسط هزینه به ازای کلیک برای این عبارت ۲٫۷۶ دلار است.

ولی متوسط هزینه به ازای کلیک‌ها (CPC) ممکن است از این حد بسیار بیشتر باشد، به‌عنوان‌مثال ۲۸٫۵۵ دلار برای عبارت بیمه ماشین. این قیمت‌ها استفاده از ترافیک PPC را برای کسانیکه تازه‌ وارد عرصه تبلیغات شده‌اند سخت‌تر می‌کند. در چنین مواردی سئو می‌تواند انتخاب بهتری باشد.

تبلیغات کلیکی چقدر در حوزه کلمات کلیدی شما رقابتی است؟

تبلیغات کلیکیممکن است بخواهید بدانید چقدر صفحات نتایج موتور جستجوگر (SERPs) برای کلمات کلیدی هدف شما رقابتی است. برای این منظور کلمات کلیدیتان را در ابزار جستجوی کلمات خارجی گوگل (Google External Keyword Research Tool) وارد کنید که به شما برآوردی از سطح رقابت و همچنین تعداد تبلیغ‌کنندگانی که روی کلمات کلیدی شما هزینه و رقابت می‌کنند و همچنین متوسط CPC ها را می‌دهند.

در رقابتی‌ترین حرفه‌ها، وب‌سایت‌های پرنفوذ و قدرتمند، صفحات نتایج برای کلمات کلیدی هدف را از آن خود کرده اند. رقابت با این وب‌سایت‌ها بدون سرمایه‌گذاری قابل‌توجه زمان و پول غیرممکن است. در چنین مواردی ممکن است درنهایت به این نتیجه برسید که هزینه کردن برای بالا بردن ترافیک وب‌سایتتان از طریق تبلیغات کلیکی منطقی‌تر است.

البته باید توجه داشت همواره ضروری نیست که بین سئو و تبلیغات کلیکی (PPC) یکی را انتخاب کرد. هنگامیکه سئو و تبلیغات کلیکی باهم مورد استفاده قرار گیرند، ابزاری قدرتمند برای بالا بردن ترافیک وب‌سایت شما به وجود می‌آید. بهتر است قبل از تصمیم‌گیری سه سؤال فوق را از خودتان بپرسید تا بدانید تا چه اندازه باید از سئو استفاده کرد و تا چه اندازه از تبلیغات کلیکی ؟

منبع وب‎سایت entrepreneur.com ؛

پست های توصیه شده

یک نظر بدهید

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید

شش راهكار موفق تبليغاتي براي کسب‌ وکارهاي كوچكتبلیغات خلاقانه