شرکت تبلیغاتی چیست و چه تفاوتی با کانون تبلیغاتی دارد؟‌

 در تبلیغات

شرکت تبلیغاتی بودن یا نبودن، مسأله این است! اگر بخواهیم هملت‎وار سراغ مقوله‌ی جذاب شرکت تبلیغاتی بودن برویم، احتمالا با این پرسش باید شروع کنیم که بالاخره باید نام خود را شرکت تبلیغاتی بگذاریم یا کانون تبلیغاتی؟

یکی از دغدغه‎های متخصصانی که در حوزه‎ی تبلیغات کار می‎کنند، انتخاب نام میان شرکت تبلیغاتی، کانون آگهی یا آژانس تبلیغاتی است. البته به این فهرست می‌توان نام کانون تبلیغاتی یا مؤسسه تبلیغاتی را نیز اضافه کرد. برخی اوقات تصور می‎شود که اسامی مانند شرکت تبلیغاتی یا کانون تبلیغاتی همگی صورت‌های مختلفی از یک فعالیت تجاری هستند که به وظیفه‎ی جذاب تبلیغات و اطلاع‌رسانی اشاره می‎کنند.

اما با وجود این دیدگاه‎ها در مورد یکسانی نام شرکت تبلیغاتی با عناوین مشابهی مانند آژانس تبلیغاتی،‌ آن‌ها که سابقه‎ی بیشتری در عالم تبلیغات دارند و در این دنیای پر فراز و نشیب مویی سپید کرده‏‌اند به خوبی آگاه هستند که تفاوت میان شرکت تبلیغاتی با کانون تبلیغاتی،‌ از زمین تا آسمان است. هر چند که در جست‎وجوهای اینترنتی با جستجوی هر کدام از کلمات شرکت تبلیغاتی، کانون آگهی یا آژانس تبلیغاتی موتور جستجوی گوگل نتیجه‎ی یکسانی را در برابر چشمان مخاطب نمایش می‎دهد.

در ادامه این مطلب با وب‎سایت ویراورنا همراه باشید تا به تاریخچه‏‌ی تبلیغات سری بزنیم و با هم ببینیم چطور،‌ در گذر تاریخ شرکت‏‌های تبلیغاتی به کانون‌های تبلیغاتی تغییر شکل پیدا کردند؟‌

غارها، اولین کانون شرکت تبلیغاتی در تاریخ؛

شرکت تبلیغاتی چیستاگر به اندازه‎ی تاریخ بشریت به عقب بازگردیم تا به دوران انسان‎های غارنشین برسیم، به نقاشی‌های غارنشین‎های خوش‌ذوقی بر می‎خوریم که بر دیواره‏‌های غارها کشیده شده‎اند، در کتاب‎های تاریخ هنر از این نقاشی‌ها به عنوان اولین آثار هنری برآمده از قلم هنرمند آدمیان نام می‎برند، اما هیچ بعید نیست که اولین نقاشی‌های انسان‎های غارنشین، قبل از آنکه اثری هنری باشند، ‌آگهی تبلیغاتی باشند که قرار بوده کالایی خاص را تبلیغ کند یا در مورد خدماتی خاص به مشتریان احتمالی اطلاع‌رسانی کنند.

جارچی‎های شهر و پیام‎رسانی پیش از ظهور شرکت تبلیغاتی ؛‌

شرکت تبلیغاتی چیستخیلی قبل‎ها وقتی هنوز خبری از اینستاگرام،‌ تلگرام یا پیام‌رسان‌های داخلی نبود، صداپیشگانی پیدا می‎شدند که خلعت سفر برتن می‎کردند و طبل زنان و دهل نوازان، شهرها و کشورها را میدان به میدان در می‎نوردیدند تا اعلانی را برای مردم مشتاق بخوانند ‌یا حادثه‌ای ساده را به لطف جادوی کلام برای جماعت از همه‌جا بی‎خبر زنده کنند.

شاید بتوان جارچی‌ها را اولین سفیران برندی دانست که برای نمونه‎ی باستانی آنچه امروزه با نام شرکت تبلیغاتی شناخته می‎شود، کار می‎کردند.

شرکت تبلیغاتی کانون اطلاع‎رسانی در دوران مدرن؛

شرکت تبلیغاتی چیستاگر از بحث‌های ماقبل تاریخی گذر کنیم و یک راست در تونل زمان به دوران مدرن سفر کنیم، در می‎یابیم که حضور و ظهور ماشین‎های چاپ همانقدر که در دنیای سوادآموزی و کتابخوانی تأثیرات شگرف داشت به همان اندازه نیز دنیای تبلیغات را تحت تأثیر قرار داده است، به حدی که امروزه تاریخچه تبلیغات را به دو بخش قبل و بعد از اختراع دستگاه چاپ تقسیم می‎کنند.

با ظهور صنعت چاپ، سر و کله‏‌ی موجودی کنجکاو و افشاگر به نام روزنامه و مجله در جوامع انسانی پیدا شد، موجودی که محصول بنگاه‎های اقتصادی است که کسب و کارشان تولید و فروش خبر و اطلاعات بوده و هست، همین تجاری بودن کار روزنامه‎نگاری باعث شد تا پای تبلیغات به صفحات روزنامه‎ها باز شود و کسب و کارهایی پیدا شوند که اعلان‌های تجاریشان را در کنار حوادث تلخ و شیرین روزانه از طریق صفحات روزنامه به گوش مشتریان برسانند.

با ظهور صنعت چاپ و انتشار روزنامه‎های کثیر الانتشار، روزنامه‎ها به اولین بیلبوردهای شرکت‎‏های تبلیغاتی تازه‎نفس برای جذب کانون توجه مشتریان تبدیل شدند.

سینما و تلویزیون تجلی شرکت تبلیغاتی در عصر جدید؛

پیدایش سینما و اختراع تلویزیون، قرن بیستم را به قرن تولید و ترویج تبلیغات بصری تبدیل کرد،‌ تبلیغاتی که تولید و پخششان به مهارت‎های پیچیده و آموزش‌های دانشگاهی نیاز داشت، به همین دلیل نیز قرن بیستم، عصر شکوفایی تبلیغات و پا گرفتن شرکت‌های تبلیغاتی عظیم و پر طمطراق است. در این دوره شاهد هستیم با تقسیم کار اجتماعی در هر شرکت تبلیغاتی برای حوزه‎های مختلف از بازاریابی و مارکتینگ گرفته تا تولید محتوا، کپی رایتینگ و طراحی گرافیک، موقعیت مخصوصی تعریف شده است و مهارت خاصی نیز مورد نیاز است.

در این دوره برای اولین بار است که شرکت تبلیغاتی به عنوان فعالیت اقتصادی پر سود و درآمدزا شناخته می‎شود و نظر سرمایه‎گذاران و استعدادهای جوان را به خود جلب می‎کند.

تعریف جدید از شرکت تبلیغاتی با انفجار اطلاعات در شبکه‏‌های اجتماعی؛‌

شرکت تبلیغاتی چیستقرن بیست و یکم با شبکه‌‏های اجتماعی ریز و درشتش شناخته شده است و در تاریخ بشریت در خاطرها خواهد ماند، شبکه‎هایی که از هر فرد سفیر برند ساخته‎‏اند، صفحه‌ی شخصی هر کاربری را به یک بیلبورد تبلیغاتی تبدیل کرده‎اند و مدیریت این شبکه‌های اجتماعی را به گردانندگی شرکتی تبلیغاتی بدل کرده‎اند.

شرکت تبلیغاتی بودن در این دوره به این معناست که اینفلوئنسرهای شبکه‎های اجتماعی را به خوبی شناسایی کنید،‌ لینک بسازید و بک لینک ایجاد کنید و در دنیایی که فضای مجازی خوانده می‎شود، فرمانروایی کنید.

تبلیغات ایرانی و شرکت تبلیغاتی که کانون شده است؛‌

شرکت تبلیغاتی چیستتبلیغات در ایران به تبعیت از دیگران برای اولین بار با انتشار آگهی تبلیغاتی در روزنامه‎های دوران ناصرالدین‎شاه به منصه‎ی ظهور رسید. شاید به همین خاطر بود که وقتی مدیران ایرانی در دهه‎ی بیست شمسی اولین شرکت تبلیغاتی را تأسیس کردند، نام کانون آگهی را برای آن انتخاب کردند و چند سال بعد نیز که تعداد این کانون‎ها به بیست عدد رسید همچنان در عنوان تجاری هر کدام از آن‎ها به جای شرکت تبلیغاتی از کانون آگهی استفاده شد.

در تبلیغ ساعت امگا در روزنامه‎های سال‌های 1305 تا 1310 از زبان اولین تبلیغاتچی‎های ایرانی می‎خوانیم که:‌

ساعت‎های امگا مستغنی از تعریف

نماینده انحصار در ایران کمپانی د.اپشطین

برای اولین بار در دهه‌ی چهل شمسی شاهد هستیم که در کنار نام کانون آگهی از عناوینی چون دفتر تبلیغاتی یا مؤسسه‎ تبلیغاتی استفاده می‎شود و اتحادیه‌ا‌ی از همکاری «سازمان‎های تبلیغاتی»‌ در کنار یکدیگر شکل می‎گیرد.

بعد از پیروزی انقلاب، اطلاق عنوان کانون آگهی و تبلیغاتی به کسب‌ و کارهایی که در نظر مردم شرکت تبلیغاتی بودند، رواج و رسمیت بیشتری پیدا کرد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی ساماندهی کانون‎های تبلیغاتی انتخاب شد.

امروزه دریافت پروانه‏‌ی تأسیس کانون تبلیغاتی شرایطی دارد که این نوع کسب و کار را از ثبت و تأسیس شرکت متمایز می‎سازد، به عنوان مثال مؤسس کانون تبلیغاتی حتما باید مدرک مرتبط و رزومه یا سابقه‎ی کاری قابل دفاع در حوزه‌‏ی هنر یا تبلیغات داشته باشد، در صورتی که چنین پیش شرط‌هایی برای تأسیس شرکت‎ وجود ندارد و افراد تنها با دارا بودن شرایط اقتصادی مساعد اجازه‎ی ثبت و تأسیس شرکت را پیدا خواهند کرد.

با توجه به این توضیحات از منظر حقوق تجارت،‌ نمی‎توان از کانون تبلیغاتی با عنوان شرکت تبلیغاتی نام برد چرا که حقوق و وظایف کانون و شرکت در نظر قانونگذار متفاوت است. اما خب درست یا غلط بسیاری در فراخوانی کسب و کارهای تبلیغاتی، عناوینی چون کانون تبلیغاتی و شرکت تبلیغاتی را یکی می‎پندارند و با اینکه برای معرفی و تبلیغ کسب و کارشان دنبال کانون تبلیغاتی موفق می‌گردند در جست‎وجوهای اینترنتی خود سراغ شرکت تبلیغاتی ارزان و تعرفه شرکت تبلیغاتی را می‎گیرند.

شما کدام عنوان را بیشتر جست‌وجو می‌کنید، شرکت تبلیغاتی یا کانون تبلیغاتی؟‌

نوشته های اخیر

یک نظر بدهید

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید

پادکست تبلیغاتی