شرکتهای تبلیغاتی از کانون آگهی تا آژانس تبلیغاتی !
آژانس تبلیغاتی بودن یا نبودن، مسأله این است! اگر بخواهیم هملتوار سراغ مقولهی جذاب شرکت تبلیغاتی بودن برویم، احتمالا با این پرسش باید شروع کنیم که بالاخره باید نام خود را شرکت تبلیغاتی بگذاریم یا کانون تبلیغاتی؟
یکی از دغدغههای متخصصانی که در حوزهی تبلیغات کار میکنند، انتخاب نام میان شرکت تبلیغاتی، کانون آگهی یا آژانس تبلیغاتی است. البته به این فهرست میتوان نام کانون تبلیغاتی یا مؤسسه تبلیغاتی را نیز اضافه کرد. برخی اوقات تصور میشود که اسامی مانند شرکت تبلیغاتی یا کانون تبلیغاتی همگی صورتهای مختلفی از یک فعالیت تجاری هستند که به وظیفهی جذاب تبلیغات و اطلاعرسانی اشاره میکنند.
اما با وجود این دیدگاهها در مورد یکسانی نام آژانس تبلیغاتی با عناوین مشابهی مانند آژانس تبلیغاتی، آنها که سابقهی بیشتری در عالم تبلیغات دارند و در این دنیای پر فراز و نشیب مویی سپید کردهاند به خوبی آگاه هستند که تفاوت میان شرکت تبلیغاتی با کانون تبلیغاتی، از زمین تا آسمان است. هر چند که در جستوجوهای اینترنتی با جستجوی هر کدام از کلمات شرکت تبلیغاتی، کانون آگهی یا آژانس تبلیغاتی موتور جستجوی گوگل نتیجهی یکسانی را در برابر چشمان مخاطب نمایش میدهد.
در ادامه این مطلب با وبسایت ویراورنا همراه باشید تا به تاریخچهی تبلیغات سری بزنیم و با هم ببینیم چطور، در گذر تاریخ شرکتهای تبلیغاتی به کانونهای تبلیغاتی تغییر شکل پیدا کردند؟
سرچشمهی اولین آژانسهای تبلیغاتی در تاریخ؛
اگر به اندازهی تاریخ بشریت به عقب بازگردیم تا به دوران انسانهای غارنشین برسیم، به نقاشیهای غارنشینهای خوشذوقی بر میخوریم که بر دیوارههای غارها کشیده شدهاند، در کتابهای تاریخ هنر از این نقاشیها به عنوان اولین آثار هنری برآمده از قلم هنرمند آدمیان نام میبرند، اما هیچ بعید نیست که اولین نقاشیهای انسانهای غارنشین، قبل از آنکه اثری هنری باشند، آگهی تبلیغاتی باشند که قرار بوده کالایی خاص را تبلیغ کند یا در مورد خدماتی خاص به مشتریان احتمالی اطلاعرسانی کنند.
جارچیهای شهر و پیامرسانی پیش از ظهور آژانس تبلیغاتی ؛
خیلی قبلها وقتی هنوز خبری از اینستاگرام، تلگرام یا پیامرسانهای داخلی نبود، صداپیشگانی پیدا میشدند که خلعت سفر برتن میکردند و طبل زنان و دهل نوازان، شهرها و کشورها را میدان به میدان در مینوردیدند تا اعلانی را برای مردم مشتاق بخوانند یا حادثهای ساده را به لطف جادوی کلام برای جماعت از همهجا بیخبر زنده کنند.
شاید بتوان جارچیها را اولین سفیران برندی دانست که برای نمونهی باستانی آنچه امروزه با نام شرکت تبلیغاتی شناخته میشود، کار میکردند.
آژانس تبلیغاتی کانون اطلاعرسانی در دوران مدرن؛

آژانس تبلیغاتی
اگر از بحثهای ماقبل تاریخی گذر کنیم و یک راست در تونل زمان به دوران مدرن سفر کنیم، در مییابیم که حضور و ظهور ماشینهای چاپ همانقدر که در دنیای سوادآموزی و کتابخوانی تأثیرات شگرف داشت به همان اندازه نیز دنیای تبلیغات را تحت تأثیر قرار داده است، به حدی که امروزه تاریخچه تبلیغات را به دو بخش قبل و بعد از اختراع دستگاه چاپ تقسیم میکنند.
با ظهور صنعت چاپ، سر و کلهی موجودی کنجکاو و افشاگر به نام روزنامه و مجله در جوامع انسانی پیدا شد، موجودی که محصول بنگاههای اقتصادی است که کسب و کارشان تولید و فروش خبر و اطلاعات بوده و هست، همین تجاری بودن کار روزنامهنگاری باعث شد تا پای تبلیغات به صفحات روزنامهها باز شود و کسب و کارهایی پیدا شوند که اعلانهای تجاریشان را در کنار حوادث تلخ و شیرین روزانه از طریق صفحات روزنامه به گوش مشتریان برسانند.
با ظهور صنعت چاپ و انتشار روزنامههای کثیر الانتشار، روزنامهها به اولین بیلبوردهای شرکتهای تبلیغاتی تازهنفس برای جذب کانون توجه مشتریان تبدیل شدند.
سینما و تلویزیون تجلی آژانس تبلیغاتی در عصر جدید؛
پیدایش سینما و اختراع تلویزیون، قرن بیستم را به قرن تولید و ترویج تبلیغات بصری تبدیل کرد، تبلیغاتی که تولید و پخششان به مهارتهای پیچیده و آموزشهای دانشگاهی نیاز داشت، به همین دلیل نیز قرن بیستم، عصر شکوفایی تبلیغات و پا گرفتن شرکتهای تبلیغاتی عظیم و پر طمطراق است. در این دوره شاهد هستیم با تقسیم کار اجتماعی در هر شرکت تبلیغاتی برای حوزههای مختلف از بازاریابی و مارکتینگ گرفته تا تولید محتوا، کپی رایتینگ و طراحی گرافیک، موقعیت مخصوصی تعریف شده است و مهارت خاصی نیز مورد نیاز است.
در این دوره برای اولین بار است که شرکت تبلیغاتی به عنوان فعالیت اقتصادی پر سود و درآمدزا شناخته میشود و نظر سرمایهگذاران و استعدادهای جوان را به خود جلب میکند.
تعریف جدید از آژانس تبلیغاتی با انفجار اطلاعات در شبکههای اجتماعی؛
قرن بیست و یکم با شبکههای اجتماعی ریز و درشتش شناخته شده است و در تاریخ بشریت در خاطرها خواهد ماند، شبکههایی که از هر فرد سفیر برند ساختهاند، صفحهی شخصی هر کاربری را به یک بیلبورد تبلیغاتی تبدیل کردهاند و مدیریت این شبکههای اجتماعی را به گردانندگی شرکتی تبلیغاتی بدل کردهاند.
شرکت تبلیغاتی بودن در این دوره به این معناست که اینفلوئنسرهای شبکههای اجتماعی را به خوبی شناسایی کنید، لینک بسازید و بک لینک ایجاد کنید و در دنیایی که فضای مجازی خوانده میشود، فرمانروایی کنید.
تبلیغات ایرانی و آژانس تبلیغاتی که کانون شده است؛
تبلیغات در ایران به تبعیت از دیگران برای اولین بار با انتشار آگهی تبلیغاتی در روزنامههای دوران ناصرالدینشاه به منصهی ظهور رسید. شاید به همین خاطر بود که وقتی مدیران ایرانی در دههی بیست شمسی اولین شرکت تبلیغاتی را تأسیس کردند، نام کانون آگهی را برای آن انتخاب کردند و چند سال بعد نیز که تعداد این کانونها به بیست عدد رسید همچنان در عنوان تجاری هر کدام از آنها به جای شرکت تبلیغاتی از کانون آگهی استفاده شد.
در تبلیغ ساعت امگا در روزنامههای سالهای 1305 تا 1310 از زبان اولین تبلیغاتچیهای ایرانی میخوانیم که:
ساعتهای امگا مستغنی از تعریف
نماینده انحصار در ایران کمپانی د.اپشطین
برای اولین بار در دههی چهل شمسی شاهد هستیم که در کنار نام کانون آگهی از عناوینی چون دفتر تبلیغاتی یا مؤسسه تبلیغاتی استفاده میشود و اتحادیهای از همکاری «سازمانهای تبلیغاتی» در کنار یکدیگر شکل میگیرد.
بعد از پیروزی انقلاب، اطلاق عنوان کانون آگهی و تبلیغاتی به کسب و کارهایی که در نظر مردم شرکت تبلیغاتی بودند، رواج و رسمیت بیشتری پیدا کرد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی ساماندهی کانونهای تبلیغاتی انتخاب شد.
امروزه دریافت پروانهی تأسیس کانون تبلیغاتی شرایطی دارد که این نوع کسب و کار را از ثبت و تأسیس شرکت متمایز میسازد، به عنوان مثال مؤسس کانون تبلیغاتی حتما باید مدرک مرتبط و رزومه یا سابقهی کاری قابل دفاع در حوزهی هنر یا تبلیغات داشته باشد، در صورتی که چنین پیش شرطهایی برای تأسیس شرکت وجود ندارد و افراد تنها با دارا بودن شرایط اقتصادی مساعد اجازهی ثبت و تأسیس شرکت را پیدا خواهند کرد.
با توجه به این توضیحات از منظر حقوق تجارت، نمیتوان از کانون تبلیغاتی با عنوان شرکت تبلیغاتی نام برد چرا که حقوق و وظایف کانون و شرکت در نظر قانونگذار متفاوت است. اما خب درست یا غلط بسیاری در فراخوانی کسب و کارهای تبلیغاتی، عناوینی چون کانون تبلیغاتی و شرکت تبلیغاتی را یکی میپندارند و با اینکه برای معرفی و تبلیغ کسب و کارشان دنبال کانون تبلیغاتی موفق میگردند در جستوجوهای اینترنتی خود سراغ شرکت تبلیغاتی ارزان و تعرفه شرکت تبلیغاتی را میگیرند.
شما کدام عنوان را بیشتر جستوجو میکنید، شرکت تبلیغاتی یا کانون تبلیغاتی؟