مکان‌یابی مناسب برای کسب و کار خُرد ؛

 در تبلیغات

اگر مکان‌یابی مناسب برای کسب و کار خرد برایتان مسأله شده است و اگر مترصد راه‌اندازی مغازه ای کوچک و محلی هستید و درحال سبک و سنگین کردن جوانب امر و آینده شغلتان، مطلب زیر برایتان کاربردی خواهد بود. یکی از مهمترین مسائلی که در هنگام راه اندازی کسب و کار باید به آن توجه داشته باشید، محل مورد نظر است. از آنجایی که قصد تاسیس دکان دارید، باید بدانید که اساساً سودآوری یک دکان در انتخاب محل مناسبِ آن است. در تاسیس یک مغازه، نه تزئینات داخلی و دکوراسیون، نه انتخاب لوگو و برند، نه شعار تبلیغاتی، نه نوآوری، نه محصولات متنوع؛ هیچکدام مهم نیستند. اساسی ترین مساله در دکان های محلی، رفع نیاز بومی‌های منطقه و شناخته شدنِ مکانِ مغازه است.

هیچ چیز مهم تر از این نیست که مردم یک محله، آدرس یک دکان بخصوص را داشته باشند و فی المثل، هر رهگذر یا ساکن جدیدی در محله که سراغ لوازم التحریری در آن حوالی را بگیرد، همگی یک آدرس مشخص به او بدهند. برای همین است که عموما دکانداران سعی می‌کنند برای مدت طولانی در یک مکان باقی بمانند. حتما در موارد متعددی مشاهده کرده‌اید که ساختمان‌های یک خیابان عقب نشینی داده شده‌اند اما چند مغازه هستند که همچنان سر جای خود باقی مانده اند. یا مثلا در خیابان انقلاب بافت های فرسوده را دیده اید که دکان های شیک و ترُتمیزی در خود جای داده اند. دکانداران حاضر نیستند حتی برای یک سال، نقل مکان کنند تا ساختمان بازسازی شود. اخیرا هم مشاهده کردید که کسبه پلاسکو که مجبور به نقل مکان شده بودند، دچار چه گرفتاری ای شدند و چطور کسبشان از رونق افتاد. پس ملاحظه میکنید که مکان‌یابی مناسب برای کسب و کار چقدر مهم است و اساسی ترین مساله در کسب و کار خُرد، مکانِ کسب است.

هیچ وقت مشاهده نخواهید کرد که کاسبان برای دکور مغازه خود یا لوگو و تابلوی مغازه خود، انقدر حساسیت نشان دهند.

مکان‌یابی مناسب برای کسب و کار خرد و جمعیت‌شناسی؛‌

مکان‌یابی مناسب برای کسب و کار خرداگر می‌خواهید پیش‌بینی دقیقی از آینده کسب و کار خود داشته باشید، بایستی کار آماری انجام دهید. یعنی اگر درصد ریسک سرمایه گذاریتان بالاست، و در صورت راه اندازی شغلی که مدنظر دارید، مجبورید میزان بالایی نقدینگی خرج کنید، پس حتما لازم است که دقیق باشید. انجام کار آماری به این معناست که با تهیه پرسشنامه و یا مصاحبه‌های شفاهی و یا پرس و جوی گسترده از ساکنین محل، از سلیقه و رفتار آنها با خبر شوید. ممکن است شما، بیزنس خاصی را برای محلی انتخاب کنید و همه جوانب را هم سنجیده باشید، غافل از اینکه اهل محل مانند شما فکر نمی‌کرده اند. اگر در تهیه پرسشنامه و تحلیل آمار هم مبتدی هستید، بهتر است که کار را به کاردان بسپارید. نوع سوال و ترتیب سوالات و گزینه های درنظر گرفته شده به عنوان پاسخ سوالات، کاری پیش پا افتاده نیست. اساساً پرسش مستقیم، اکثر اوقات منجر به پاسخ صحیح و صادقانه نمیشود. سوالات بایستی رندانه و غیرمستقیم طرح شوند. همچنین تحلیل آماری پاسخ ها هم حکایت دیگریست بس مفصل!

اما اگر، قصد اجاره دارید و یا لازم نیست که سهم بالایی از نقدینگی خود را برای دکانتان خرج کنید، می‌توانید با چند روز حضور و مشاهده در محل مورد نظر، دریابید که مکان مورد نظرتان پاسخگوی شغلتان خواهد بود یا نه. تعداد افرادی که از محل عبور میکنند. تعداد مدارسی که در اطراف محل هستند. نوع افرادی که از محل عبور میکنند. آیا رهگذرند یا برای کار اداری به محل آمده اند یا برای کار تجاری به محل آمده اند یا صرفا برای همراهی فرزند خود تا مدرسه از محل عبور میکنند.

در چه ساعاتی، جمعیت رهگذر از محل موردنظرتان، به پیک ترافیکی خود می‌رسد؟ اگر پیک ترافیکی اش، صبح باشد، راه اندازی فست فود و رستوران دور از عقلانیت خواهد بود. اگر پیک آن ظهر باشد، راه‌اندازی پاساژ یا بوتیک دور از عقلانیت خواهد بود. چرا که اکثر خریدهای این‌چنینی، عصرها صورت می‌گیرند.

مکان‌یابی مناسب برای کسب و کار خرد و پارکینگ؛ 

مکان‌یابی مناسب برای کسب و کار خردمساله بسیار بسیار مهم دیگر، مساله جای پارک است. در کشورهایی که شهرسازی نو دارند، از جمله امریکا و کانادا و استرالیا و نیوزلند؛ عموما تفکیک واضحی بین سه بخش مسکونی، تجاری و اداری وجود دارد. برای خرید مایحتاج روزانه حتما بایستی که از محله مسکونی خود خارج شوید و به مال ها و پاساژ های بزرگ اطراف محل خود بروید و آنجا خرید کنید؛ این مال ها عموما منطقه وسیعی در اطراف خود را به پارکینگ اختصاص میدهند. پارکینگ هایی عموما سرباز.

اما در ایران، داستان، داستانِ دیگریست. یکی از معضلات و خوره های ذهنی هر ایرانی، زمانی که به خرید میرود، یافتن جای پارک است و در بسیاری از مواقع، به دلیل دردسرِ یافتنِ جای پارک، بسیاری از مردم، از خرید منصرف میشوند.

توجه کنید، اگر شغلی که قصد راه اندازی آن را دارید، شغلی است برای خرید های رفاهی، یا چیزی شبیه رستوران یا کافه است که پاسخگوی نیازهای رفاهی و غیرضرور می‌باشد، حتما باید مکانی را انتخاب کنید که جای پارک مناسب داشته باشد. اما اگر، کسب و کاری دارید که معمولا با نیاز روزمره مردم سر و کار دارد و رافع مایحتاج روزانه آنهاست، نیازی نیست که به دنبال جای پارک باشید، چرا که معمولا محلی ها به شما مراجعه میکنند و محلی ها هم برای طیِ چند متر راه، خودرو بیرون نمی آورند.

به جز یک سری راسته های شلوغ مثل خیابان و میدان هفت حوض، یا حد فاصل فلکه اول و دوم صادقیه، یا خیابان لاله زار و مواردی شبیه به اینها، به دلیل تراکم بالای جمعیتی و قدمتِ شهرت، و همچنین وجود پایانه های مسافربریِ بسیار، مساله جای پارک خیلی مهم نیست.

اما اگر میخواهید مثلا رستوران تاسیس کنید یا بستنی فروشی یا لوازم جانبی خودرو یا مشاغلی از این دست که عموما، مشتری با خودرو به مغازه شما مراجعه میکند، حتما باید مکانی بیابید که به اندازه کافی جای پارک در اطراف خود داشته باشد یا لااقل، خیابان طوری باشد که مشتری ها بتوانند از حربه پارک دوبل استفاده کنند!

پارک دوبل مهم تر از آن چیزی است که فکر میکنید. چراکه اساساً امروزه در شهرهای بزرگ کشور، به دلیل شهرسازی نامناسب، جای پارک عملاً چیزی محال و شبیه رویاست. اما امکان پارک دوبل، حلال مشکل خواهد بود. به یاد دارم موردی را که فردی، یکی از بهترین نقاط را برای شغل خود انتخاب کرده بود و همه نکات مکان یابی اصطلاحاً پاس شده بودند، اما بعد از یکسال نتوانست در آن مکان بخصوص به سود مورد انتظارش برسد. چرا؟ چون خیابانی که در آن بود، به دلیل باریک بودن، امکان پارک دوبل را به مشتریان نمیداد و تمام عوامل مثبتِ دیگرِ دخیل در مورد مکان یابی، عملاً بی فایده شده بود.

مکان‌یابی مناسب برای کسب و کار خرد و دوگانه‌ی انحصار یا رقابت؛ 

مکان‌یابی مناسب برای کسب و کار خردنکته مهم دیگر، تراکم مشاغل مشابه است. یعنی اینکه آیا در اطراف محلی که قصد تاسیس آن را دارید، مشاغل مشابه وجود دارند یا خیر، توجه داشته باشید که این بخش ماجرا، در دو قطب متضاد سودآور است. یعنی در برخی مشاغل، نبودِ مشاغل مشابه برایتان مفید خواهد بود و در برخی مشاغل دیگر، اتفاقا وجودِ مشاغل مشابه سودآور خواهد بود. در یک سری مشاغلی که با نیاز روزمره مردم سر و کار دارند و تنوع محصول آنچنان اهمیت ندارد، انحصار و تک بودن در منطقه مفید است. مثلا نانوایی یا بقالی یا تعمیرگاه یا تعمیرات موبایل و از این دست مشاغل، نیاز به انحصار در محل دارند. دو نانوایی مشابه توانایی رقابت با یکدیگر را ندارند. و اساساً چیزی برای رقابت وجود ندارد. اما از سوی دیگر مشاغلی که نیاز های رفاهی را پاسخگو هستند و ممکن است سالی چند بار یا حتی هر چند سال یکبار مورد نیاز واقع شوند، مثل تزئینات منزل یا لوازم اسپورت خودرو یا بوتیک البسه یا کتاب فروشی و مشاغلی از این دست؛ حتما باید در منطقه ای باشند که اصطلاحا بورس آن محصول باشد. اگر کسی بخواهد کتاب بخرد، فوراً خیابان انقلاب به ذهنش خطور خواهد کرد. یا برای رینگ و لاستیک، هرکسی سراغ راسته ذغال فروشانِ بهارستان را می‌گیرد. تزئینات منزل؛ سهروردی. لوازم ورزشی؛ منیریه. و الی آخر..

در این نوع محصولات که تنوع بسیار مهم است، مردم گرایش به مراجعه به مناطقی دارند که تنوع زیادی در محصول بیابند. مردم برای خرید چنین کالاهایی که لازم است از بین چند مورد انتخاب کنند به مناطقی می‌روند که چندین و چند نمونه مختلف از آن محصول را مشاهده کنند. پس انحصار محلی در چنین بازاری نتیجه عکس خواهد داشت.

بازهم در انتها باید تاکید کنم که در مورد مشاغلی که خرده فروشی محسوب می‌شوند. مکان یابی مناسب مهمترین عاملِ رونق کسب و کار خواهد بود. مکان‌یابی مناسب برای کسب‌ و کار خرد را دست کم نگیرید.

اما در مورد مکان‌یابی مناسب برای مشاغل خدماتی اداری در آینده صحبت خواهیم کرد. چرا که در آن موارد، قضیه به طور کلی متفاوت است و نکات دیگری در بهبود کسب و کار به واسطه مکان ِ مناسب مطرح است.

نوشته های اخیر

یک نظر بدهید

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید

رنگ در تبلیغاتروندهای تبلیغ