نمایش برند در هفت پرده؛ (قسمت اول)
برند چیست؟ چطور در بازار پر رقابت امروزی برخی کسبها از کارشان برندهای محبوب و معروف میسازند و برخی دیگر در معرفی خود به مخاطبان شکست میخورند؟ چرا برندینگ مهم است و چرا سالانه بودجههای چندین و چند میلیون دلاری صرف طراحی یا بازسازی برند میشود؟
در گام نخست ارائه تعریفی ساده و قابل فهم از مفهوم برندینگ به ما کمک خواهد کرد تا برای پرسشهای فوق و سؤالاتی از این دست، پاسخی مناسب پیدا کنیم.
برند و برندینگ آنقدر موضوع جذابی است که اگر نه به اندازهی آدمهای دنیا اما بیشتر از انگشتان دست از محسناتش تعریف کردهاند و برایش نمودار و خط و نشان کشیدهاند.
نگاه کاسبکارانه به برند؛
مدیرانی که در دوران باستان چرتکه میانداختند و در دنیای مدرن ماشین حساب هیچ وقت از روی میزشان جمع نمیشود، این نگاه به برندینگ را بیشتر از همه میپسندند، در نظر این تیپ مدیران، یک برند، وقتی میتواند برند شود که بتوان آن را جزو داراییهای نامریی سازمان دستهبندی کرد و بر رویش قیمتی گذاشت.
خرید برند نوکیا توسط مایکروسافت با قیمتی نجومی از جمله نمونههایی است که میتواند تعریف کاسبکارانه از برند را بیشتر برایتان جا بیندازد.
نگاه فیلسوفانه به برند؛
این نوع نگاه بیشتر به کار آن دسته از مدیرانی میآید که ذهنی پیچیده و فلسفی دارند و تلاش میکنند تا به کنه مسائل کاریشان پی ببرند. هویت کلید واژهی این نوع نگاه است و سازمانهایی که میخواهند برندشان هویت داشته باشد، بیشتر از این بعد از برندینگ استقبال میکنند.
در این دیدگاه سعی بر این است که تصویری از برند ساخته و پرداخته شود که با هویت سازمان کاملا منطبق باشد. به همین دلیل است که برخی کسب و کارها همواره برندشان را با لحنی سرگرمکننده و جوان پسند معرفی میکنند و بعضی دیگر به واسطهی هویتشان در برندینگ لوکس و جاافتاده عمل میکنند.
نگاه مشتری مدارانه به برند؛
در این تعریف از برندینگ، مشتری و مخاطب حرف اول و آخر را خواهد زد و برند همان تصویری است که با دیدن و شنیدن نام و نشانش در ذهن مشتری ساخته میشود. در نگاه مشتری مدارانه آنچه برای برندینگ بارز و برجسته میشود، احساسی است که در ذهن مشتری بیدار میکند. القای حس سپیدی و صیقلی بودن در تبلیغ خمیردندانهای مختلف، انتقال حس امنیت و آرامش در طراحی داخلی بانکها و تلاش برندهای خوشمزه مانند مکدونالد یا پیتزا هات برای ایجاد حس لذت در مخاطب، همگی نمونههای خوبی برای استفاده از این ویژگی برندینگ هستند.