نمایش برند در هفت پرده؛‌ (قسمت اول)

 در برندينگ

برند چیست؟‌ چطور در بازار پر رقابت امروزی برخی کسب‌ها از کارشان برندهای محبوب و معروف می‎سازند و برخی دیگر در معرفی خود به مخاطبان شکست می‎خورند؟‌ چرا برندینگ مهم است و چرا سالانه بودجه‎های چندین و چند میلیون دلاری صرف طراحی یا بازسازی برند می‎شود؟‌

در گام نخست ارائه تعریفی ساده و قابل فهم از مفهوم برندینگ به ما کمک خواهد کرد تا برای پرسش‌های فوق و سؤالاتی از این دست،‌ پاسخی مناسب پیدا کنیم.

برند و برندینگ آنقدر موضوع جذابی است که اگر نه به اندازه‎ی آدم‎های دنیا اما بیشتر از انگشتان دست از محسناتش تعریف کرده‎اند و برایش نمودار و خط و نشان کشیده‎اند.

نگاه کاسبکارانه به برند؛‌

برند تجاری موفق

مدیرانی که در دوران باستان چرتکه می‎انداختند و در دنیای مدرن ماشین حساب هیچ وقت از روی میزشان جمع نمی‎شود،‌ این نگاه به برندینگ را بیشتر از همه می‎پسندند،‌ در نظر این تیپ مدیران، یک برند، وقتی می‎تواند برند شود که بتوان آن‎ را جزو دارایی‌های نامریی سازمان دسته‎بندی کرد و بر رویش قیمتی گذاشت.

خرید برند نوکیا توسط مایکروسافت با قیمتی نجومی از جمله نمونه‌هایی است که می‎تواند تعریف کاسبکارانه از برند را بیشتر برایتان جا بیندازد.

نگاه فیلسوفانه به برند؛‌

برندینگ موفق

این نوع نگاه بیشتر به کار آن دسته از مدیرانی می‎آید که ذهنی پیچیده و فلسفی دارند و تلاش می‎کنند تا به کنه مسائل کاریشان پی ببرند. هویت کلید واژه‌ی این نوع نگاه است و سازمان‎هایی که می‎خواهند برندشان هویت داشته باشد،‌ بیشتر از این بعد از برندینگ استقبال می‎کنند.

در این دیدگاه سعی بر این است که تصویری از برند ساخته و پرداخته شود که با هویت سازمان کاملا منطبق باشد. به همین دلیل است که برخی کسب و کارها همواره برندشان را با لحنی سرگرم‎کننده و جوان پسند معرفی می‎کنند و بعضی دیگر به واسطه‎ی هویتشان در برندینگ لوکس و جاافتاده عمل می‎کنند.

نگاه مشتری مدارانه به برند؛‌

برند پرفروش

در این تعریف از برندینگ،‌ مشتری و مخاطب حرف اول و آخر را خواهد زد و برند همان تصویری است که با دیدن و شنیدن نام و نشانش در ذهن مشتری ساخته می‎شود. در نگاه مشتری مدارانه آنچه برای برندینگ بارز و برجسته می‎شود، احساسی است که در ذهن مشتری بیدار می‎کند. القای حس سپیدی و صیقلی بودن در تبلیغ خمیردندان‌های مختلف، انتقال حس امنیت و آرامش در طراحی داخلی بانک‎ها  و تلاش برندهای خوشمزه مانند مک‎دونالد یا پیتزا هات برای ایجاد حس لذت در مخاطب،‌ همگی نمونه‎های خوبی برای استفاده از این ویژگی برندینگ هستند.

نوشته های اخیر

یک نظر بدهید

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید

برترین برندهای دنیابرندینگ موفق