نمایش برند در هفت پرده؛‌ (قسمت دوم)

 در برندينگ

در قسمت اول این مقاله برایتان از زوایای دیدی سخن گفتیم که می‎توانستند همچون عینکی به کمکتان بیایند تا درک بهتری از ویژگی‎های گوناگون برند بدست بیاورید و به لطف کاربست هر کدامشان با راهکارهای دست‌یابی به برندینگ موفق، بهتر و بیشتر دمخور باشید. البته همانطور که در قسمت قبل نیز برایتان استدلال کردیم،‌ راه‌های برند شدن و روش‌های دستیابی به برندینگ موفق، بسیار متنوع و متعدد است که این مقاله دو قسمتی قرار است تنها برخی از این موارد را تا رسیدن به برندی که سرآمد برندهای بازار باشد،‌ سرلوحه‎ی کارهایش قرار دهد.

نگاه شخصیت شناسانه به برند؛

برند و شخصیت‌شناسی

این نگاه به برندها همچون آدم‎هایی نگاه می‎کند که شخصیت خاص خودش را دارد و بر مبنای همین شخصیت نیز شناسایی می‎شود. بدین ترتیب همانطور که برخی از انسان‎ها،‌ درونگرا یا برونگرا هستند،‌بعضی محافظه‎کار و دسته‎ای دیگر جسور تلقی می‎شوند عده‎ای همیشه در کار خلاقیت و تعدادی دنبال تقلید هستند،‌ هر برندی شخصیت انسانی مخصوص خود را دارد که ممکن است یک یا چند نمونه از این ویژگی‌ها را نمایندگی کند.

اگر شخصیت و منش انسانی هر برند را مد نظر قرار دهیم،‌ به خوبی متوجه خواهیم شد که چطور در صنعت خودروسازی دو برند مرسدس بنز و ب ام و دو تصویر مختلف را به مخاطبان ارائه می‎کند.

نگاه رابطه مدارانه به برند؛‌

ارتباطات برند

همانطور که دنیای آدم‌ها، دنیای رابطه‎هاست. برندها هم با گذشت زمان ارتباطی خاص با مخاطبانشان پیدا می‌کنند و بر مبنای همین ارتباط دو طرفه در کسب و کارشان پیشرفت می‏‌کنند یا اینکه کم‌کم از توجه و نظر مشتریان دور می‎مانند. برندها نیز مثل انسان‎ها ممکن است با مشتریان خود رابطه‏‌ای ساده و صمیمی داشته باشند یا اینکه با مشتریانشان رابطه‌‎ای مجلسی و رسمی داشته باشند،‌ برندها ممکن است همیشه حامی و ناجی مشتریانشان باشند یا اینکه در احوالات مختلف چشم یاری به دست مشتریان داشته باشند.

نگاه تجمل‌گرایانه به برند؛‌

برندینگ لوکس

بعضی وقت‎ها برند به عنوان ابزاری برای ابراز و اظهار موقعیت اجتماعی استفاده می‎شود. همنشین کردن خودنویس پارکر با میز مدیران یا جواهرات کارتیه با تیپ ثروتمندان از جمله مواردی است که مفهوم برند را به عنوان ویژگی تعریف می‎کند که به واسطه‎ی آن موقعیت هر فرد در جامعه بازتعریف می‎شود.

نگاه فرهنگ انگارانه به برند؛‌

فرهنگ و برندینگ

برندها فقط در چهره‎سازی از کسب و کارهای کوچک شهره نیستند و در مقیاسی وسیع‌تر برای ارائه‌ی تصویر جوامع یا کشورهای مختلف نیز می‎توان از آن‎ها استفاده کرد. در این نگاه برند حکم خصیصه‎ای فرهنگی را پیدا می‎کند که با حضور و ظهورش بر ارج و قرب فرهنگی صاحبانش می‎افزاید. یکی از بهترین نمونه‎های این نوع تلقی از برند را می‎توان در نگرشی که عموما در بین مردمان کشورهای مختلف نسبت به آلمانی‎ها وجود دارد، مشاهده کرد. آلمانی‎ها موفق شده‎اند تا از منظر فرهنگی برندی برای خود بسازند که همواره با شنیدن نام آلمان تصویر انسان‎هایی منظم و وقت‎شناس در ذهن مخاطبان شکل بگیرد.

با توجه به تمام موارد فوق می‎توان نتیجه گرفت که:‌

«برند عبارت است از تمامی احساسات،‌ ویژگی‎ها، مفاهیم و ارزش‌های مادی و معنوی که با نام و نشان یک مجموعه همنشین شده است.»‌

در حال حاضر،‌ اپل،‌گوگل،‌ آی‌بی‌ام،‌ تویوتا،‌ آمازون،‌ مایکروسافت،‌ کوکالا،‌ جنرال الکتریک،‌ مک دونالد و سامسونگ از معتبرترین برندهای دنیا محسوب می‎شوند.

منبع وب‎سایت Hamk؛‌

نوشته های اخیر

یک نظر بدهید

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید

نقش فونت در برندینگ