۱۳ قانون طلایی نوآوری برای مدیران پیشگام؛ (قسمت دوم)
نوآوری در مدیریت مثل هر شیوهی دیگر مدیریتی، قوانین و قاعدههای خاص خودش را دارد، در قسمت اول این مطلب شما را با برخی از قوانین طلایی نوآوری در مدیریت آشنا کردیم، در قسمت دوم این مطلب قصد داریم تا قاعدههای بیشتری را برایتان فهرست کنیم.
برای نوآوری در مدیریت، شانههایتان را برای بار مسؤولیت آماده کنید.
کسب و کار هر چه بزرگتر، مسئولیتش هم بیشتر! در روزگار ما مسئولیتهای اجتماعی و فرهنگی به بخشی جداییناپذیر از خدمات نوآورانهی برندها تبدیل شده است و برندها برای اینکه خودشان را در ذهن مخاطبان نوآور جا بزنند حتما خدمتی فرهنگی یا اجتماعی نیز در فهرست کارهایی که باید انجام شوند، میگنجانند.
کسب و کارهای موفق این قبیل مسئولیتها را با انجام اموری سر هم بندی شده برای خالی نبودن عریضه، اشتباه نمیگیرند و سعی میکنند از فرمول برد- برد برای ادای وظیفهشان بهره بگیرند، بدین ترتیب اگر مبلغی قابل توجه در پروژهای زیستمحیطی توسط شرکتی در حد و اندازههای اپل هزینه شود، مدیران اپل این سرمایهگذاری را با طرح و برنامهای پیش میبرند که در کنار منفعتی که نصیب جامعه مردمانش میکند، به ماندگاری هر چه بیشتر برندی که با نام اپل شناخته میشود، نیز یاری میرسانند.
در زمانهی ما بسیاری از برندهای مواد غذایی هستند که بودجههای تبلیغاتی خود را به جای بیلبوردها صرف کمپینهای سلامتی میکنند که خیلی بیشتر از یک بیلبورد شعاری به دل مخاطب و مشتری مینشیند.
در نوآوری برای مدیریت، مشتریان را غریبه فرض نکنید.
چرا باید وقتی اطلاعاتی برای پنهان کردن نداریم، از درز اخباری که به مذاق مشتری خوش میآید، هراس داشته باشیم؟ اینکه مشتریان از حاشیهی سود برند شما از محصولات تولیدی آگاه شوند، نه تنها نام و نشان شما را به عنوان کسب و کاری صادق در بین مشتریان جا میاندازد بلکه رقیبانتان را هم مجبور میکند تا در مسیر شما گام بردارند و مانند شما اطلاعات بیشتری را مخاطبان خود به اشتراک بگذارند.
این رقابت در شفاف ماندن در خیال مشتری سبب شده تا برخی برندها بستهبندیهای پر زرق و برق و هزینهبر را با روکشی ساده، زیبا و ارزان عوض کنند. نوآوری که محصولی جذابتر را با قیمتی رقابتیتر تقدیم مشتری میکند.
هنگام نوآوری در مدیریت، تنوع، فرصت است نه تهدید؛
امروز برندهای برتر بازار مدام گوی رقابت را در تنوعبخشی به سبد خدماتشان از یکدیگر میربایند. در استودیوی مارول هر روز اخبار تازهای از ظهور و سقوط شخصیتی جدید به گوش میرسد، نتفلیکس تلاش میکند تا در فهرست برنامههایش، محتوایی تماشایی برای جوانان موتورسوار شهر بانگوک آماده داشته باشد.
مطمئن باشید شما نیز هر چه خدمات متنوعتری ارائه کنید، در ذهن مشتری نوآورتر و کارآتر جلوه خواهید کرد.
لازمهی نوآوری در مدیریت، خواستن برای توانستن است.
بلندپروازی بال دیگر نوآوری است و کسب و کارهایی در این زمینه موفق عمل میکنند که برای رسیدن به آرزوهای بزرگشان برنامهریزی کنند و تلاش به خرج دهند. به همین دلیل است که اپل موفق شده است تا بهترین کمپانی باشد که دغدغههای زیستمحیطی را در ساختمانهایش مدنظر قرار دهد. یا آمازون ثابت کرده است که بزرگی معادل کندی نیست و میتوان محصولات انبوهی را فروخت و باز هم سریعترین بود.
در مجموع، کارنامهی کسبوکارهای موفق نشان میدهد که تمام آنها در نوآوریهایشان بلندپرواز بودهاند و تا رسیدن به هدفشان نیز از پای نشستهاند.
[…] داستانهای مصور مارول، کاراکتر ولورین نمونهی موفقی از طراحی کاراکتر […]