بازاریابی و تبلیغات چه تفاوتی با هم دارند؟

 در تبلیغات

هیچ کس نمی تواند این واقعیت را انکار کند که بقای کسب و کار، عمدتا به مشتریانش بستگی دارد. با وجود این نگرانی، باید استراتژی های بازاریابی خود را به گونه ای طراحی کرد که بتوان مشتریان را به خریداران تبدیل کند. درحالی که بازاریابی با استفاده از ابزارهایی نظیر تحقیقات بازاریابی و دادن آفرهایی، به فرایند ترویج یا فروش محصولات و خدمات متکی است.

بسیاری از افراد فکر می کنند بازاریابی، همان تبلیغ است، اما بازاریابی یک رشته است، در حالی که تبلیغات تنها شاخه ای از آن است. تبلیغات یک ارتباط با مردم است که شرکت ها بابت آن هزینه پرداخت می کنند. وهدف آن نمایندگی اطلاعات، ایجاد نیازها و ایجاد اقداماتی است که به نفع تبلیغ کننده است.

مواردی وجود دارد که این دو اصطلاح را از یکدیگر جدا میکند که در این مقاله مورد بحث است. بنابراین، بیایید نگاهی بیندازیم که تفاوت بین بازاریابی و تبلیغات چیست.

 

                                          جدول مقایسه

اساس مقایسه

بازاریابی

تبلیغات

معنا

فهمیدن نیاز بازار و نیاز مشتری و ایجاد چنین محصولی برای رفع نیاز بازار

تبلیغات بخشی از فرآیند ارتباطات بازار است که با هدف آشنایی عموم مردم با یک موضوع خاص انجام می شود

جنبه

محصول، قیمت، مکان، مردم، ارتقاء، روند

ترفیع

مدت

بلند مدت

کوتاه مدت

محدوده

تحقیقات بازار،ترفیع، تبلیغات، توزیع، فروش، روابط عمومی، رضایت مشتری

رادیو، تلویزیون، روزنامه، مجله، دیوارتبلیغاتی، رسانه های اجتماعی، حامیان مالی، پوسترها

اهمیت

فروش بیشتر و بیشتر

ایجاد آگاهی

تمرکز

ایجاد بازار برای محصول موجود یا محصول جدید  و ایجاد نام تجاری

توجه عموم مردم را جذب می کند

 

تعریفی از بازاریابی

بازاریابی یک فعالیت تجاری طولانی مدت است، که از تحقیقات بازار شروع می شود، و با رضایت مشتری خاتمه می یابد. بازاریابی یک فعالیت محوری است که فقط  در مورد ارتقاء محصول نیست. بلکه هدف آن شناخت شرایط بازار، شناسایی نیازهای مشتری، طراحی محصول ، انتخاب بهترین رسانه برای تبلیغ محصول، تبلیغ آن از طریق کانال های مختلف، تعیین قیمت، توزیع و فروش محصول، ایجاد ارتباط ، ارائه خدمات پس از فروش به منظور رضایت مشتریان است.

به طور خلاصه، بازاریابی یک فرایند تبلیغاتی است، که محصول مناسب را در بازار مناسب، برای افرادی که قیمت مناسب میخواهند، فراهم می سازد.

بازاریابی اینقدر موثر است که، ارزش محصول یا سرویس شما را برای تأثیرگذاری بر مشتریان به گونه ای تعمیم می دهد تا در نهایت آن را خریداری می کنند.

تعریفی از تبلیغات

تبلیغات بخشی از روند بازاریابی و گرانترین بخش آن است. این یک فعالیت تکاملی است که با هدف متقاعد کردن بیشتر و بیشتر مردم، نسبت به محصول یا خدمات انجام شده است. با این تکنیک که از طریق آن یک پیام می تواند در عرض چند ثانیه به تعداد زیادی از مردم برسد. بنابراین، شرکت ها از این طریق برای تبلیغ محصولات یا خدمات خود، برای جذب مصرف کنندگان استفاده می کنند.

تبلیغات را می توان از طریق کانال های مختلف مانند: تبلیغات در رادیو، تلویزیون، وب سایت، روزنامه ها، مجلات، نشریات، آگهی ها، رسانه های اجتماعی، حامیان مالی، پوستر، بنرها، تابلوهای نئون و غیره انجام داد.

تبلیغ می تواند یک محصول یا خدمات را ارتقا دهد، و برخی اطلاعات و نظرات مربوط به آن را ارائه دهد. این امر باعث می شود، آگاهی مردم نسبت به  محصولات مختلف بالا رود. به این ترتیب مردم به راحتی می توانند چیزی را که می خورند، می پوشند، استفاده می کنند و غیره را مشخص کنند. همچنین می توانند تبلیغات واقعی و دروغ (گمراه کننده) را از هم تمایز دهند.

 

تفاوت های کلیدی بین بازاریابی و تبلیغات

تفاوت بین بازاریابی و تبلیغات به شرح زیر است

1-تبلیغات بازاریابی است، اما بازاریابی تبلیغات نیست.

2-محصول، قیمت، ترفیع، محل، مردم، فرایندی است که شش جنبه ی عمده بازاریابی را نشان می دهد. ترفیع جنبه اصلی تبلیغات است.

3-بازاریابی با هدف افزایش فروش انجام می شود در حالی که تبلیغات با هدف القاء مشتریان انجام می شود.

4-بازاریابی بر ایجاد یک بازار برای محصول و ایجاد شهرت تمرکز می کند، در حالی که تبلیغات بر جلب توجه مردم متمرکز می شود.

5-بازاریابی یک پروسه طولانی مدت است. از سوی دیگر، تبلیغات یک روند کوتاه مدت است.

 

شباهت های تبلیغات و بازاریابی

1-هدف اصلی افزایش فروش است

2-ارتقا ی محصول

3-توضیح ارزش محصول یا خدمات برای مشتریان هدف

نتیجه

در زمینه کسب و کار، بازاریابی و تبلیغات، اصطلاحات بسیار زیادی وجود دارد، که بسیاری از آنها استفاده می شود. بنابراین درک تفاوت بین این دو حیاتی است. پس از خواندن این مقاله کوتاه، اگر هنوز هم شک دارید، می توانید آن را با مثال دیگری درک کنید – بازاریابی این است که مشتری ها را به سوی محصول می کشد، در حالی که تبلیغات آنها را جذب میکند.

منبع: https://keydifferences.com/difference-between-marketing-and-advertising.html#ComparisonChart

نوشته های اخیر

یک نظر بدهید

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید

چرا لوگوی شرکت های بزرگ همیشه تغییر می‌کنند؟قدرتمند ترین کلمات در تبلیغات