اعتبار تبلیغات خود را افزایش دهید
صاحبان کسبوکارها باید شیوهی نوشتن تبلیغات اثربخش را بدانند. همهی محصولات و کسبوکارهای گوناگون به تبلیغات و چاشنیهای فروش نیازمند هستند. اما متأسفانه معمولا با انبوهی از تبلیغات روبهرو هستیم که نهتنها اثربخش نیستند، بلکه بهشدت مسخره و گاهی اعصابخردکن نیز هستند.
چنین تبلیغاتی به ضرر محصول تمام میشوند. برای تولید تبلیغات اثربخش باید مخاطب را بهخوبی بشناسید. پس از آن با شناخت انواع تبلیغات و رسانهها، انتخاب مناسبی داشته باشید. ابزارهای مختلفی برای تبلیغات اثربخش دردستان شما قرار دارد، همانند: بروشورها، بنرها، آگهیهای کاغذی، کارتپستالها، آگهی در مجلات و روزنامه، تبلیغات اینترنتی و … .
درادامه ۱۱ روش برای تبلیغات اثربخش معرفی شده است. با ما همراه باشید و با جزئیات بیشتر آن آشنا بشوید:
۱. چه چیزی شما را از گردونهی رقابت تبلیغات اثربخش خارج میکند؟
محصولات و کسبوکارهای مختلف در حوزهی تبلیغات حاضر میشوند و فعالیت میکنند. باید با خود فکر کنید که چهچیزی باعث میشود تا مخاطب و مشتری بالقوهی شما بهسمت رقیبتان برود؟ آگاهی و تمرکز نسبت به این مسئله بسیار مهم است. برای گرفتن گوی رقابت ازدست رقبا، باید به مشتریان بالقوه و مخاطبان نشان بدهید که از سایرین برتر هستید و با انتخاب شما درحقیقت بهترین انتخاب ممکن را داشتهاند.
خارج نشدن از گردونه رقابت – تبلیغات موثر
راس ریوز» (Ross Reeves) نویسندهی کتاب ارزشمند «واقعیت در تبلیغات»، میگوید: «در حلقههای بازاریابی رعایت Usp واجب است». شاید بپرسید که منظور او چیست؟ او درحقیقت به اهمیت «پیشنهاد فروش ویژه» اعتقاد زیادی داشت. Usp شکل اختصاری حروف واژگان این عبارت است: پیشنهاد (Proposition)، فروش (selling) و منحصربهفرد (unique)
در توضیح بیشتر “پیشنهاد فروش ویژه” باید گفت:
هر آگهی تبلیغاتی باید عبارتی معنادار برای مخاطب داشته باشد. در تبلیغات نباید به سروصدای بیهوده، زرقوبرق بیمعنا و کلمات بسنده کرد. هر تبلیغ باید برای تکتک مخاطبان خود مفهوم داشته باشد. بهگونهای که به مخاطب نشان بدهد، خرید این محصول خاص چه مزایایی برای همان شخص به ارمغان میآورد.
رعایت تمایز نیز بسیار مهم است. برند و محصول شما باید چیزی ارائه کند که سایر رقبا از آن تهی هستند. تبلیغات باید درباره چیزی صحبت کنند که متمایز است و دیگران به آن نپرداختهاند.
تبلیغات باید همهی مخاطبان را تحت تأثیر قرار بدهد. تأثیری که موجب جذب مشتریان جدید و بالقوه بهسوی محصول میشود.
به نمونههایی از تبلیغات اثربخش با Usp مناسب توجه کنید که چگونه این تکنیک را در شعارهای تبلیغاتی شان اجرا کرده اند:
شامپوی هِد اند شولدرز: از شر شورهها خلاص بشوید.
آناسین: سریع، سریع، فوقالعاده سریع درد را ساکت کنید.
دومینو پیتزا: درعرض ۳۰ دقیقه یا کمتر پیتزایی تازه و داغ دریافت کنید، اگر بیشتر طول کشید، مهمان ما باشید.
فِدِکس: وقتی بستهی شما صحیح و سالم، یکشبه به مقصد میرسد.
اِم اند اِم: این شکلاتها بهجای دستان در دهانتان آب میشوند.
خطوط هوایی ساوث وِست: کرایهی اندک را با ما تجربه کنید.
متروپولیتن لایف: از مِتروپولیتن بخرید، خودش هزینه را پرداخت میکند.
مثالهای متعددی در این زمینه وجود دارد. باید بتوانید پیشنهادهایی تأثیرگذار خلق کنید. باید بهدنبال چیزی باشید که دیگران ارائه نکردهاند. منحصربهفرد و ویژه ظاهر بشوید. سعی کنید زبان خاص خودتان را خلق و با آن ارتباط برقرار کنید. برای ایجاد تمایز در تبلیغات اثربخش باید بهدقت ویژگیهای اربابرجوع خود را بشناسید.
برای مثال یک شرکت تبلیغاتی، با وکیلی فعال در زمینه مهاجرت شروع به همکاری کرد. پس از بررسی ها این شرکت راه هایی را کشف کرد که این وکیل در مقابل رقبای خود متفاوت دیده شود.
این وکیل خود مهاجر بود و با مجلهای دربارهی مشاوره مهاجرت همکاری داشت، از اینها گذشته شخصیتی پرانرژی و ویژه داشت که علیرغم شباهت بهسایر رقبا در نوع فعالیت، امور را بهگونهای متفاوت سروسامان میداد. از جمله نکات متفاوتی که این وکیل نسبت به سایر رقبا انجام می داد ،تشویق مردم برای ادامه تحصیل و مهاجرت به ایالت متحده بود.
چیزیکه در تبلیغات خود از آن حرف میزنید، لزوما نکتهای منحصربهفرد نیست؛ اما شاید سایر رقبا از آن غافل ماندهاند. همین میتواند به عنوان پاشنه آشیل آنها و کلیدی برای تمایز و پیروزی شما بدل بشود. کافی است یک برگه و قلم بهدست بگیرید و سعی کنید این نکات را دربارهی محصولتان پیدا کنید. باور کنید با موارد بسیار جالبی روبهرو خواهید شد.
۲. عنوانی قدرتمند داشته باشید: توجهها را جلب کنید
این روزها اطراف ما مملو از تبلیغات مختلف است. همه ی مردم تبلیغات را با نگاهی گذرا پیگیری میکنند و سریعا از آنها رد میشوند. درچنین آشفتهبازاری باید تبلیغاتی اثربخش با ویژگی متمایز و جذب کننده مخاطب، تولید کنید. عنوانی مناسب میتواند در این زمینه بسیار مؤثر باشد.
«دیوید اوگیلوی»، مرد درجه یک دنیای تبلیغات میگوید: «بهطور متوسط، مردم عناوین را ۵ برابر بیشتر از بدنهی متن تبلیغات پیگیری میکنند. پس باداشتن عنوانی مناسب ۸۰ سنت از ۱ دلار خود را پرداختهاید.سؤال مهمی که باید از خود بپرسید، این است که مخاطب چه کسی است و چه چیزی او را جلب میکند؟ عنوان در جلب مخاطب بسیار تأثیرگذار است. فرض کنید ایمیلی به دستتان برسد باعنوان «حاضری اوباما را استخدام کنی؟»، چنین عنوانی بیشک مخاطبان را برای جستوجوی بیشتر کنجکاو میکند و منجربه ارتباطات بیشتر خواهد شد.
گاهیاوقات با عنوان های تاثیر گذار می توان میلیون ها دلار درآمد داشت.. «اوگیلوی» میگوید:«من متن آگهیهای تبلیغاتی را در ۳ روز مینویسم و انتخاب عنوانی برای آنها حدودا ۳ هفته بهطول میانجامد». برخی از عناوین بسیار با ارزش هستند مانند محصول و خدمات جدیدی که به بازار می آیند. برخی مزایا را برمیشمارند و تعدادی نیز از جنبهی منفی قضیه،کمک میگیرند. برای مثال در عنوان موردنظر به جای «افزایش سود» از «کاهش هزینه» استفاده میکنند.
۳. پیشنهادی بدهید که به هیچوجه رد نمیشود
تبلیغات ردنشدنی – تبلیغات موثر
مشتریان از حراج و چانهزدن خوششان میآید. پس سعی کنید با پیشنهاداتی از این دست، آنها را به خود جلب کنید. از پیشنهاداتی مانند: ارسال رایگان، یکی بخر چند تا ببر، نسخهی آزمایشی رایگان از محصول و بهترین قیمت استفاده کنید. اینها به موفقیت بیشتر شما کمک خواهند کرد. وقتی پیشنهاداتی عالی و وسوسهکننده داشته باشید، مشتریان بهسویتان جذب خواهند شد و نمیتوانند دربرابر آنها مقاومت کنند.
۴. از مزایا بگویید: مخاطب چه چیزهایی بهدست میآورد
در تبلیغات لازم است از ویژگیها و کاربرد محصول و خدمات سخن بگویید، اما آنچه مهمتر است، برشماری مزایا است. مشتری میخواهد بداند که با خرید از شما چه منفعتی نصیبش میشود. درواقع مشتریان با پرداخت هزینه بهدنبال خرید کاربردی و سودآور هستند که از محصول یاخدمت کسب میکنند.
برای رعایت این اصل مهم میتوانید به نکات زیر توجه کنید:
ابتدا فهرستی کامل از تمام محصولات و خدماتی که ارائه میکنید، بنویسید.
تمام ویژگیهایی که یک محصول یا خدمت دارند ، را یادداشت کنید.
برای هر ویژگی، مزایایی که به مخاطب داده میشود را برشمارید.
برای مثال وقتی شما وکیل امور مالیاتی هستید، میتوانید وبسایتی راهاندازی کنید تا مشتریان شما، در تمام ۷ روز هفته به شکل ۲۴ ساعته، به مدارک مالیاتی خود در آن دستیابی داشته باشند.
۵. تبلیغات خود را در قالب خبر ارائه بدهید
تبلیغات منجر به فروش قالب خبر – تبلیغات موثر
میتوانید از تبلیغاتی استفاده کنید که مشابه عناوین خبری هستند. این تکنیک بسیار مهم و کاربردی است. زیرا مردم خواندن و پیگیری اخبار را ۷ برابر مهمتر از خواندن تبلیغات میدانند. ضمن اینکه مردم هر روز و هر دقیقه با پیامهای تبلیغاتی مختلف روبهرو هستند. بنابراین جذب آنها بهسمت تبلیغات کار بسیار دشواری است.
برای جلب و جذب مخاطب بهسوی تبلیغات باید چیزی بیشتر از سایرین داشته باشید. دادن اطلاعات کافی در قالب یک تبلیغ کار سختی است و احتمالا مخاطب آن را دنبال نخواهد کرد. درحقیقت مخاطب میلی به خواندن آگهی صرفا تبلیغاتی ندارد. اگر میخواهید که دیده و خوانده بشوید، باید ضمن تبلیغ، اطلاعات مناسب و مفید و مطابق با نیاز مخاطب ، دراختیار مخاطب بگذارید.
نمونهای درخشان از این نوع آگهی درحدود ۶۰ سال پیش در والاستریت عنوان شد: «هرآنچه که باید دربارهی بورس و اوراق قرضه بدانید». متن این آگهی خبری ۶۵۴۰ کلمه داشت و در یک روز بیش از ۱۰۰۰۰ بار خوانده شد.
۶. کاری کنید که مخاطب بیهیچ ترس و خطری به سمتتان بیاید
کالاها و محصولات بیکیفیت زیادی در بازار وجود دارد. طبیعی است که درچنین شرایطی مشتریان نسبت به خرجکردن پولشان کمی واهمه داشته باشند. همچنین آنها نسبت به خرجکردن درآمدی که برای آن زحمت زیادی کشیدهاند، حساس هستند. مشتریان وقتی احساس میکنند که با خریدکردن از شما پول خود را حرام میکنند و ممکن است پشیمان بشوند ، به سراغتان نخواهند آمد.
کار شما رفعکردن این شک و شبهات است. با اطمیناندادن به مخاطبان آنها را بهسوی خود جذب کنید. برای مثال ارائه ضمانت به مشتری ، پشتوانهای امن برای پا پیشگذاشتن و خریدکردن میدهد. ضمانت باعث میشود خطر و ریسک فروش کم بشود. درنتیجه امنیت خاطر مشتری نیز بیشتر میشود.
وقتی مشتری مطمئن باشد که راه بازگشتی پیش روی اوست و درصورت پشیمانی میتواند اقدامی کند، باخیال راحت بهسمت شما خواهد آمد. گذشته از اینها وجود ضمانت و پشتیبانی ازسوی تولیدکننده باعث میشود تا مشتری احساس بهتری نسبت به محصول داشته باشد و آن را ارزشمند تلقی کند.
بیشتر فروشگاههای بزرگ نظیر والمارت، بلومینگدِیلز و … امکاناتی برای بازگشت وجه و ضمانتهای مناسب به مشتریان ارائه میکنند. برای مثال با خرید یک دستگاه تلویزیون از چنین فروشگاههایی ، در صورت عدم نارضایتی ، به شما اجازه داده میشود تا درطول مقطع زمانی مشخصی، کالا را به فروشگاه بازگردانید. کدام مشتری از چنین خدماتی استقبال نمیکند؟
یا برخی دیگر از فروشگاهها درقبال دریافت وجهی بسیار کمتر، امکان استفاده از محصول به شکل آزمایشی را برای مدتی دراختیار مشتری قرار میدهند. چنین رویکرد و اقدامی طبیعتا باعث جذب و نهایتا رضایت مشتری خواهد شد.
۷. دعوت به اقدامِ خرید از مشتریان و محکمکاری
دعوت به اقدام – تبلیغات موثر
به تبلیغ و اطلاعرسانی صرف بسنده نکنید. سعی کنید تا مشتریان بالقوهی خود را دعوت به اقداماتی مانند کلیک بر آگهی، سفارش محصول، پرداخت مبلغ برای خدمات و … کنید. دعوت به اقدام میتواند ، تشویق مردم باشد که برای اطلاعات بیشتر به انها ایمیل دهید. یا به صورت درخواست برای عضویت در خبرنامه شرکت تان باشد.
اقدامات عملی دیگری که میتواند بسیار موثر باشد، دعوت و تشویق مشتریان به ورود مستقیم به وبسایت شماست. برای جذب مشتری بهسوی چنین عملی باید از واژگان و زبانی جذاب و متقاعدکننده بهره بگیرید.
این موضوع همواره در کسبوکار اهمیت داشته است؛ بهطوریکه در سال ۱۹۳۷، کتابی باعنوان «چگونه قلب دوستانمان را تسخیر کنیم و بر آنها تأثیر بگذاریم» با استقبالی شگفتانگیز روبهرو شد. این کتاب بهشرح روشهای جذب مشتری بهسمت اقدامات عملی و خرید میپردازد.
۸. احساس ضرورت نسبت به خرید در مشتری ایجاد کنید
هدف شما فقط جذب مخاطب به تبلیغات نیست. هدف از تبلیغات هدایت مشتری بهسمت خرید است. گاهیاوقات افراد بهسمت آگهی و تبلیغات شما جذب میشوند و از آن استقبال میکنند، اما از آنجاییکه اقدامی فوری نسبت به خرید صورت نمیگیرد، خرید به تعویق میافتد.
به تعویقافتادن خرید بعد از جلبشدن به محصول و تبلیغات شما، فاصلهای میان علاقه شکلگرفته و تصمیم به خرید ایجاد میکند. به همین دلیل این میل هیچگاه به خرید نمیانجامد. بنابراین باید طرحی بریزید که در بدو جذب مشتری به تبلیغات و محصولاتتان، هدایت به سمت خرید شکل بگیرد.
در این زمینه میتوانید اقداماتی انجام دهید. مانند قرار دادن بازهی زمانی محدود برای ارائه تخفیفات و پیشنهادات وسوسهکننده. برای مثال اگر تخفیف و حراجی ایدهآل را برای مدت یک هفته فعال کنید، مشتریان از ترس از دست رفتن این فرصت استثنایی سریعا اقدام به خرید خواهند کرد. راههای متفاوتی برای تشویق فوری مشتریان وجود دارد. انتخاب با شما است که چه شیوهای را برگزینید. برای نمونه برگزاری رویدادهای مختلف نیز روش مناسبی برای جلب مشتریان به خرید در رویداد و مراسم است.
درهرحال باید روشی انتخاب کنید که مشتری بااحساس فوریت خرید و سعی بر از دست ندادن فرصت ایدهآل اقدام به خرید کند.
۹. سفارش و توصیهی به مشتریان قبلی
سفارش و توصیه مشتریان قبلی – تبلیغات موثر
یکی دیگر از روشهای تولید و خلق تبلیغات موثر، ایجاد اعتماد و علاقه نسبت به برند و سازمان خودتان در مشتری است. این روزها مردم دلنگرانیها و دقت زیادی در انتخاب محصول و خرید بهویژه در خرید آنلاین بهخرج میدهند. بههمیندلیل باید بتوانید اعتماد آنها را به خود جلب کنید و نشان بدهید که خرید از شما بهترین انتخاب ممکن است.
برای نمونه با نشاندادن نمونههایی از مشتریان راضی قبلی و استفاده از توصیهی آنها به مخاطبان جدید، اعتماد آنها را به خود جلب خواهید کرد. امروز افراد برای خرید به اینترنت سر میزنند و دوست دارند نظرات کاربران دیگر درباره تجربههای مشابه خرید را بخوانند و بررسی کنند.جالب است که کاربران نظر یکدیگر را قبول دارند و در تحقیقات خرید خود آنها را لحاظ میکنند.
وقتی کاربر و مشتری بالقوه تجربه شخص دیگری در جایگاه مشابه خود را میبیند، به آن اعتماد میکند و از آن استقبال بهعمل میآورد. حال هرچه نمونهی مشتریان راضی از برند و محصول شما بیشتر باشد و تعداد افراد زیادتری محصول شما را ترویج و توصیه کنند، بیشتر بهنفعتان خواهد بود.
۱۰. از طرحهای تصویری جذاب کمک بگیرید
بیشتر مردم ازطریق دیدن به تصاویر جذب میشوند. پس طبیعی است که متنی ساده برزمینهای سادهتر آنها را به خود جذب نخواهد کرد. درواقع افراد میلی به خواندن متون تبلیغات مختلف ندارند و هرچیزی را که در آگهیها نوشته شود، نمیخوانند.
پس برای جلب توجه مخاطبان باید جذابیتهای بصری تبلیغات خود را بیشتر کنید. برای این کار میتوانید از روشهای مختلفی استفاده کنید. تصویر محصولتان را ضمیمهی آگهی کنید. از طرحهای گرافیکی جذاب استفاده کنید. و یا از عکسهای رایگان موجود درسطح اینترنت به تبلیغات خود بیفزایید.
درهرحال تصمیم با شماست که از تصاویر حرفهای استفاده کنید و یا طراحی تبلیغ تان را خودتان بهعهده بگیرید. باید از طرح و تصویری استفاده کنید که توجه مخاطب را میرباید و او را به خواندن و نگاهکردن جلب میکند.
۱۱. اطلاعات تماس را دراختیار مخاطب قرار بدهید
خیلی از مواقع، تبلیغات بیلبوردها، پوسترها، مجلات و … علیرغم هزینهی زیادیکه صورت گرفته است، فاقد اثربخشی لازم هستند. علت چیزی نیست جز اینکه اطلاعات تماس با فروشنده بهوضوح دراختیار مخاطب قرار نمیگیرد. چنین اشتباهی باعث میشود که مشتری شما را گم کند.
اگر به این نکته توجه نکنید، تبلیغات شما چیزی جز ائتلاف هزینه نخواهد بود. باید در تبلیغات خود اطلاعات تماس را برای پیگیری مشتری دراختیار بگذارید. اهمیت این موضوع بسیار بالا است. اگر مشتری از شما نشانی و اطلاعاتی برای ارتباط دراختیار داشته باشد، به وبسایت، فروشگاه و … مراجعه خواهد کرد. همین ارتباط میتواند آغازی برای خرید او باشد. اهمیت دیگر این موضوع بهخاطر این است که باوجود اطلاعات تماس شما میتوانید میزان ثمربخشی تبلیغات و کمپینهای خود را بسنجید.
ایجاد تجربهای شگفتانگیز را فراموش نکنید
همیشه باید چیزی ورای انتظار مشتریان ارائه کنید. اگرچه تبلیغات اثربخش نقش تعیینکنندهای در موفقیت شما دارند، ولی برای رضایت مشتریان باید اقدامات دیگری نیز چاشنی کار خود کنید. بهترین تجربهای که مشتری دوست دارد را برای او تولید کنید.
اگر چیزی بیشاز انتظارات مشتری دراختیارش بگذارید، تجربهای فراموشنشدنی برای او شکل خواهد گرفت. مطمئن باشید که بارها برای خرید از شما بازخواهد گشت و با تبلیغ محصولتان برای دوستان و آشنایان کمک شایانی به شما خواهد کرد.
با این روشها و استفاده از سایر روشهای تبلیغات اثربخش، میتوانید شانهبهشانهی رقبا در بازار فعالیت کنید . درصورت موفقیت تبلیغاتتان از همه، بهاندازهی یک سروگردن بالاتر هم بروید. باید تلاش کنید تا با تبلیغاتی جذاب مخاطب را به توجه به آنچه پیشنهاد میکنید، جلب کنید. با این کار مشتریان بالقوه را به بالفعل تبدیل خواهید کرد.
تبلیغات از واجبترین بخشهای هر کسبوکاری است و البته تبلیغات اثربخش و خوب، کلیدی برای گشودن دروازههای موفقیت شماست.
منبع: https://www.targetpublic.com/11-simple-tips-creating-effective-ad/